Ostatnie miesiące to dla Google czas intensywnej automatyzacji. Dotyczy to również systemu Google Ads i zautomatyzowania pracy nad kampaniami. Pojawiają się ich nowe podtypy, które praktycznie nie wymagają optymalizacji, a nawet szczególnej konfiguracji – wystarczy dostarczyć systemowi różne materiały, a on we właściwy sobie sposób je zestawi i utworzy odpowiednie treści reklamowe. Z tego artykułu dowiesz się, jak uruchomić taką kampanię dla biznesu e-commerce oraz na co zwracać uwagę podczas jej tworzenia i funkcjonowania.
Sprawdź również pokrewny artykuł: "Praktyczne sposoby pomiaru skuteczności kampanii marketingowej – typowe rodzaje badań"
Czym są inteligentne kampanie produktowe?
Jednym z takich podtypów zautomatyzowanych kampanii są inteligentne kampanie produktowe, będące połączeniem klasycznych kampanii produktowych z kampaniami w sieci reklamowej. Kampanie produktowe (inaczej PLA – Product Listing Ads) wyświetlają się w wyszukiwarce Google w formie zdjęć produktów z podpisem, ceną oraz linkiem do sklepu, który ten produkt oferuje (rys. 1).
Każdy właściciel sklepu internetowego powinien chociaż przetestować, jak dla jego biznesu sprawdzi się ten rodzaj promocji. W większości przypadków kampanie PLA są w stanie wygenerować duże przychody przy stosunkowo niskich kosztach kampanii. Jest to nieodłączny element promocji biznesu e-commerce za pomocą narzędzia Google Ads. Inteligentne kampanie PLA są natomiast o krok do przodu i pozwalają zaoszczędzić dużo czasu i pracy nad kampanią. Jeśli chodzi o ich prezencję, to dla użytkownika korzystającego z wyszukiwarki Google lub przeglądającego witryny w sieci partnerskiej Google (w tym Gmail i YouTube), nie będzie odczuwalnej różnicy w odbiorze reklamy. Te w wyszukiwarce wyglądają tak samo jak standardowe reklamy z kampanii produktowych, a reklamy w sieci reklamowej jak remarketing dynamiczny czy elastyczne reklamy graficzne. Różnica tkwi w mechanizmie działania takiej kampanii – system Google zbiera informacje na temat wcześniejszych konwersji (transakcji), uczy się na podstawie zachowań użytkowników, dobiera odpowiednie stawki za kliknięcia i dąży do zmaksymalizowania konwersji.
Inteligentne kampanie produktowe pojawiły się w połowie 2018 roku jako beta i na początku były wdrażane i testowane przez agencje będące partnerami Google. Obecnie ta opcja dostępna jest już na wszystkich kontach Google Ads.
Przed startem inteligentnej kampanii produktowej
Aby uruchomić inteligentną kampanię PLA, konto Google Ads musi spełniać kilka warunków:
- Na koncie Google Ads powinna być możliwość uruchomienia klasycznej kampanii produktowej. Oznacza to m.in., że musisz posiadać plik produktowy wgrany na osobną platformę Google Merchant Center, która dzięki połączeniu z Google Ads pozwala na wyświetlanie produktów w postaci reklam. Oprócz tego witryna musi posiadać certyfikat SSL. Więcej informacji na temat konfiguracji standardowej kampanii produktowej znajdziesz tutaj: //bit.ly/2M82OfY.
- Konieczne jest posiadanie poprawnie skonfigurowanej (lub zaimportowanej z Google Analytics) konwersji będącej transakcją. System musi zliczać również wartości konwersji (przychody).
- Do kodu strony musi być dodany globalny tag witryny (lub tagi ustawione w Google Analytics). Dodatkowo lista remarketingowa powiązana z kontem Google Ads powinna posiadać co najmniej 100 aktywnych użytkowników
Obecnie nie ma już wymogu posiadania określonej liczby konwersji, aby móc utworzyć inteligentną kampanię produktową. Jednak warto mieć na koncie dane (transakcje) ze zwykłych kampanii produktowych, aby mogły stanowić bazę dla systemu uczącego się.
Jeśli powyższe warunki są spełnione, to większość pracy mamy już za sobą. Samo tworzenie inteligentnej kampanii produktowej jest już stosunkowo proste.
Smart Shopping Campaign – krok po kroku
1. Po zalogowaniu się na konto Google, w widoku kampanii – standardowo tak jak przy dodawaniu każdej innej kampanii – należy kliknąć w symbol „+” i dalej w „Nowa kampania”.
2. Następnie należy wybrać cel kampanii, którym w tym przypadku jest „Sprzedaż” oraz typ kampanii „Zakupy Google”.
3. Kolejnym krokiem jest wybranie połączonego konta Google Merchant Center oraz kraju, w którym produkty są sprzedawane. Po tym etapie system sam wyświetli nam opcje wyboru inteligentnej kampanii produktowej.
4. Następnie należy wpisać nazwę, budżet dzienny oraz wybrać strategię ustalania stawek. Domyślnie kampania nastawiona jest na maksymalizowanie wartości konwersji, można jednak ustawić docelowy zwrot z nakładów na reklamę (ROAS). Na początek jednak lepiej pozostawić domyślne ustawienia kampanii. ROAS warto ustawić wtedy, gdy ma się już określony cel skuteczności swoich reklam. W przypadku tych kampanii bardzo ważne jest, aby na koncie Google Ads konwersje oraz wartości konwersji były poprawnie skonfigurowane.
5. W kolejnym kroku pojawia się możliwość wyboru produktów lub grup produktów, które będą się pojawiać w reklamach produktowych. Grupy, które pojawią się do wyboru, będą zależne od tego, w jaki sposób pogrupowane były produkty w Twoim pliku produktowym. Możesz oczywiście wybrać wszystkie kategorie do promocji, ale jeśli posiadasz te same produkty w klasycznych kampaniach produktowych, to z dużym prawdopodobieństwem przestaną się tam wyświetlać – inteligentne kampanie PLA mają priorytet nad zwykłymi. Google zaleca wręcz wstrzymanie zwykłych kampanii produktowych podczas korzystania z inteligent...