Brak wyników

Otwarty dostęp

16 maja 2022

Regularne i wysokojakościowe działania kluczem do sukcesu w Google! Case study SEO: Dolina Noteci & Traffic Trends

0 1648

Markę Dolina Noteci znają zapewne wszyscy posiadacze psów i kotów w naszym kraju. Nie sposób nie trafić na reklamy tego producenta karmy premium dla czworonogów - czy to w telewizji, czy w internecie. Aż trudno uwierzyć, że jeszcze dwa lata temu sytuacja wyglądała inaczej!

Zapraszamy do lektury historii, która pokazuje:

  • jak dziesięciokrotnie poprawić widoczność w dwa lata
  • jakie działania SEO wykonywać regularnie
  • kiedy użyć linków premium

Na przełomie 2019 i 2020 roku Dolina Noteci zdecydowała się na uruchomienie nowej wersji sklepu internetowego, w którym na wirtualne półki trafiła oczywiście karma dla psa i kota sygnowana własnymi markami. Czas ten zbiegł się również z rozpoczęciem intensywnych prac nad pozycjonowaniem sklepu internetowego, który w styczniu 2020 roku posiadał zaledwie 32 frazy w TOP3, 87 fraz w TOP10 i 754 frazy w TOP50. Praktycznie niemożliwe było znalezienie odnośnika prowadzącego do Doliny Noteci na frazy trudne, ogólne i konkurencyjne. Swoją drogą, najważniejsze wizerunkowo dla marki. 
 


Czas ten jednak oznaczał start intensywnych i skrupulatnych prac nad optymalizacją zgodną z zaleceniami Google dla Webdeveloperów. Praca ta wykonana została we współpracy z doświadczonym Partnerem, którego specjalizacją jest pozycjonowanie sklepów internetowych, czyli agencją Traffic Trends. W trakcie Audytu SEO nowej wersji strony dopracowana najważniejsze na starcie elementy pracując zarówno nad czynnikami behawioralnymi (szybkość strony, jej responsywność, bezpieczeństwo użytkowników), jak i nad tymi wspierającymi wzrost widoczności. Zaprojektowano między innymi bardzo przemyślane drzewo kategorii, które pozwalało bardzo precyzyjnie odpowiadać na zapytania potencjalnych Klientów, którzy szukali np. karmy light, monobiałkowej czy bezzbożowej. By jak najszybciej stworzyć sklep pozytywnie oceniany przez Google’a, wdrożono wiele schematycznych rozwiązań dotyczących np. sekcji META czy nagłówków. 
 


I tutaj należy podkreślić pewną istotną różnicę. Bardzo często prace nad optymalizacją strony kończą się po Audycie SEO i uznaje się ten proces jako zakończony. Dolina Noteci zdecydowała się jednak na podejmowanie regularnych działań, które skierowane były na najważniejsze podstrony w serwisie. W ten sposób przez ostatnie 2 lata zindywidualizowane i zoptymalizowane zostały strony kategorii, podkategorii czy wielu produktów. Uzyskały one w procesie optymalizacji:

  • unikalne teksty, 
  • zoptymalizowaną sekcję META (title i description),
  • przemyślane nagłówki h1 i h2,
  • linkowanie wewnętrzne. 

Równolegle, przez cały ten czas trwały prace nad treściami na stronie, zwłaszcza tymi blogowymi, które w tej branży muszą ekspercko doradzać wybór odpowiedniego produktu względem potrzeb. Dzięki tej strategii powstały dziesiątki nowych treści podzielone na kilka kategorii. Skrupulatnej optymalizacji poddano również wpisy historyczne. Jest to bardzo istotne by na bieżąco analizować skuteczność wpisów blogowych i pracować nad tymi, które efektów nie dostarczały lub przestały je dostarczać. Takie wpisy poddawane były analizie i poprawie, na którą składało się np.:

  • wydłużenie wpisu do długości zależnej od konkurencyjnych wpisów
  • optymalizacja sekcji META oraz nagłówków
  • wsparcie wpisu linkowaniem wewnętrznym z innych podstron serwisu
     


Tutaj warto podkreślić również rolę czasu. Nieczęsto prace blogowe przynoszą szybkie efekty. Tak też było w tym przypadku, bo odczuwalny przyrost sesji rozpoczynających swoją wizytę na blogu, nastąpił po roku prac, na początku 2021:
 


Oczywiście przy działaniach SEO Dolina Noteci nie mogła zapomnieć o linkbuildingu. Kierowany był on dwutorowo. Z jednej strony wspierano tak zwane frazy rotacyjne, do których linkowano z tańszych miejsc. Z drugiej, najtrudniejsze frazy branżowe (takie jak “karma dla psa”, “karma dla kota”, “mokra karma dla psa”, “karma dla kotów sterylizowanych” itd) wspierane były linkami premium, z dużo bardziej rozpoznawalnych i mocniejszych serwisów, którym Google przypisał atrakcyjny poziom reputacji, choćby takich jak:

  • swiatzwierzat.pl
  • zwierzaki.pl
  • zpazurem.pl
  • psy.pl
  • koty.pl

Regularny wzrost liczby domen oraz oparcie się w strategii o wysokojakościowych, reputacyjnych wydawców zaowocowało pośrednio bardzo zauważalnym wzrostem parametru DR dla samej Doliny Noteci.
 


Wszystkie te działania prowadzone były zgodnie z przyjmowaną w okresach kwartalnych strategią, która dostosowywana była zarówno do celów krótkoterminowych, jak i tych istotnych przez cały czas. To z niej wynikały priorytety w zakresie optymalizacji oraz tworzenia nowych treści, które również powierzono wspomnianej wcześniej agencji Traffic Trends. Współgrała z tym podejściem zaproponowana strategia pozycjonowania fraz rotacyjnych. Jej założeniem jest skupianie się przez krótszy okres, na frazach quick-wins, które posiadają równocześnie interesującą liczbę wyszukań miesięcznie, jak i dobrą pozycję startową, która szybko pozwoli zwiększyć ruch organiczny i sprzedaż z niego pochodzącą. Dynamiczna praca nad tymi frazami poprzez optymalizację, wsparcie nowymi treściami i publikacjami zewnętrznymi, pozwoliła Dolinie Noteci regularnie poprawiać swoją widoczność w Google. 
 


Przypominając, 2 lata temu stronę tą cechowała widoczność na poziomie 32 fraz w TOP3, 87 w TOP10 i 754 w TOP50. 12 maja 2022 roku jest to:

  • 299 fraz w TOP3
  • 862 frazy w TOP10
  • 4938 fraz w TOP50

Warto zauważyć również, że dodatkowym celem Doliny Noteci była widoczność na kluczowe, “hurtowe” frazy. I tutaj również udało się cel osiągnąć pomimo dużo węższego asortymentu względem multibrandowych sklepów zoologicznych. Na najważniejsze i bardzo ogólne frazy strona znajduje się w TOP10, a na wiele istotnych słów kluczowych w TOP3! Ten wzrost widoczności doprowadził oczywiście do bardzo odczuwalnego wzrostu ruchu na stronie, co ma wartość nieporównywalnie wyższą od pozycji fraz.
 


Podsumowując, co doprowadziło do tak spektakularnych wzrostów?

  1. Comiesięczna praca nad optymalizacją kolejnych podstron odgrywających istotną rolę w strategii SEO - nie można procesu optymalizacji kończyć na Audycie SEO. 
  2. Znaczna rozbudowa istotnego w tej branży bloga firmowego, wykorzystywanego również do wsparcia pozycjonowanych fraz i rozszerzenia linkowania wewnętrznego. Blog oderwany od strategii SEO nie przynosi efektów tak zauważalnych. 
  3. Bezpieczny linkbuilding z idealnie dobranymi do potrzeb domenami Wydawców. Niestety skuteczne pozycjonowanie bez zaplecza finansowego, staje się coraz trudniejsze do realizacji.

Przypisy