Rola systemu do zarządzania pracą magazynu e-commerce
Właściwe zmodernizowana gospodarka magazynowa wraz z systemem do obsługi magazynu pozwala odciążyć przedsiębiorcę poprzez wydajniejsze prowadzenie, utrzymanie magazynu, kompletację zamówień i ich wysyłkę. Dzięki temu jesteśmy w stanie o wiele szybciej realizować zamówienia oraz eliminować liczne pomyłki, a to bezpośrednio przekłada się na wskaźnik zadowolenia klienta i to, czy powróci do naszego sklepu.
W jakich obszarach system zarządzania magazynem usprawni codzienną pracę?
- Przyjmowanie dostawy – szybkie i bezbłędne przyjęcie towaru może mieć wpływ na efektywność całego pionu pracowniczego.
- Inwentaryzacja towaru – zdarzyło Ci się sprzedać towar, którego nie było w magazynie? Sprawne ewidencjonowanie stanów bez wsparcia ze strony odpowiedniego oprogramowania jest żmudne, a ryzyko pojawienia się błędów jest wysokie i generuje znaczne koszty.
- Kompletacja zamówień – większość systemów już przy kompletowaniu towaru pokaże jego lokalizację w magazynie i wskaże optymalną ścieżkę, aby proces realizacji zamówienia przebiegał szybciej.
- Dokumentacja magazynowa – prowadzenie dokumentacji i ewidencji produktowej to nie tylko wielkie ułatwienie, ale i obowiązek prawny.
Korzyści płynące z wdrożenia informatycznego systemu zarządzania magazynem będą odczuwalne zarówno dla kierowników, pracowników magazynu czy działu IT, jak i dla klientów. Do zalet można zaliczyć: szybszy czas realizacji zamówienia, zwiększenie wydajności pracy magazynu, lepsza kontrola procesów, redukcja pomyłek przy kompletowaniu zamówienia, redukcja kosztów logistycznych, szybsza i dokładniejsza inwentaryzacja, efektywniejsze zarządzanie towarem, szeroki obieg dokumentów.
Jaki system do zarządzania magazynem wybrać?
Niestety największą wadą systemów dedykowanych zarządzaniu magazynem jest ich wysoka cena. Z tego względu wiele małych i średnich przedsiębiorstw nie może sobie pozwolić na implementację takiego rozwiązania od początku swojej działalności, co skutecznie spowalnia ich rozwój. Na rynku są jednak wyjątki – takim jest np. magazyn produktów Baselinker kierowany przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorców.
BaseLinker z integratora e-commerce rozwinął się w stronę systemu do zarządzania sprzedażą wspierającego sprzedawcę w całym procesie od skompletowania zamówienia przez fakturowanie, po dostawę, kontakt z klientem i inwentaryzację.
Manager Produktów może pełnić funkcję bazowego systemu ERP, szczególnie jeśli Twoje potrzeby dotyczą dostaw, inwentaryzacji i dokumentów magazynowych. Dla wielu użytkowników stał się centrum zarządzania produktami. Dodatkowo daje on użytkownikom technologiczną przewagę oraz usprawnia wiele procesów dzięki automatyzacji. Nie ma wówczas konieczności korzystania z dodatkowych rozbudowanych programów, a całe zarządzanie zasobami może odbyć się z poziomu panelu BaseLinkera. Duże przedsiębiorstwa również znajdą coś dla siebie – mogą korzystać z zewnętrznych programów ERP, które nadal można zintegrować z magazynem BaseLinkera.
Jakie możliwości daje Manager Produktów?
- Zarządzanie całą bazę produktów sklepu – zawiera funkcje PIM (Product Information Management) pozwalającą w uporządkowany sposób zarządzać oddzielnymi danymi produktowymi dla każdego kanału i języka;
- Pozwala na wymianę informacji między wszystkimi kanałami sprzedaży (sklepem internetowym i platformami marketplace – dla każdego z nich można ustawić osobne ceny);
- Automatyzuje procesy magazynowe i dostawy;
- Posiada moduł inwentaryzacji oraz możliwość automatycznego i ręcznego tworzenia dokumentów magazynowych, takich jak: WZ (wydanie na zewnątrz), PZ (przyjęcie zewnętrzne), RW (rozchód wewnętrzny), PW (przyjęcie wewnętrzne), MM (przesunięcie międzymagazynowe) czy BO (Bilans otwarcia);
- Umożliwia tworzenie grup cenowych, zestawów produktowych czy rozbudowanych wariantów;
- Wskazuje lokalizacje magazynowe;
- Posiada moduł rezerwacji, dzięki któremu możesz lepiej kontrolować ilości produktów na półkach.
![]()
Dodatkowo moduł kontrola magazynu wspiera pracownika podczas dostawy. Możesz przyjąć dostawę, wprowadzając informacje dotyczące konkretnych produktów (tj. nazwa produktu, kod, ilość, cena, cena całkowita), a nawet zautomatyzować cały proces przy pomocy skanera kodów EAN. System sprawdzi też, czy nowa partia towaru jest kompletna, a na koniec odpowiednio zwiększy stany magazynowe.
Na szczególną uwagę zasługuje również inna funkcjonalność, czyli Asystent Pakowania Baselinker. Usprawnia ona proces pakowania i tym samym zwiększa zrealizowaną liczbę zamówień do nawet 300 paczek dziennie spakowanych na jednym stanowisku. Ma możliwości podobne do dużo droższych systemów WMS.
Do funkcjonalności Asystenta pakowania należą:
- Dzielenie i zbieranie towarów na koszyki (ułatwiające późniejsze pakowanie);
- Dzielenie towarów na stanowiska (przydatne podczas obsługi zamówienia przez kilka osób),
- Nadzór nad pakowanymi produktami (kontrola poprawnego pakowania, ostrzeżenie o podwójnym spakowaniu),
- Zapis historii zamówienia (w systemie znajdzie się informacja o tym kto, kiedy oraz jak długo pakował dane zamówienie),
- Dobór kartonu (system bierze pod uwagę gabaryty produktów i rekomenduje odpowiednie opakowanie),
- Wszystkie informacje o zamówieniu na jednym ekranie (w centralnej części mieszczą się dane o produktach w formie listy wraz z miniaturką zdjęcia oraz kodami EAN i SKU, można również zdefiniować przyciski zdarzeń własnych, które wywołają wybrane przez Ciebie automatyczne akcje),
- Akcje automatyczne np. po zebraniu zamówienia (system może np. automatycznie wydrukować etykietę czy wysłać e-mail do klienta o zmianie statusu zamówienia).
Aby w pełni wykorzystać możliwości modułu, należy zaopatrzyć się w dowolny skaner kodów kreskowych. Zastosowanie Asystenta Pakowania pozwala na zmniejszenie liczby pomyłek przy kompletowaniu zamówieniu i przyspieszenie procesu przez dostępne akcje automatyczne. Efektem jest znacząca optymalizacja kosztów logistyki i wyraźne skrócenie czasu obsługi zamówień. Możesz korzystać z nowoczesnych rozwiązań bez ponoszenia wysokich kosztów.