Brak wyników

Otwarty dostęp

29 lipca 2022

Optymalizacja magazynu e-commerce – dlaczego warto?

0 97

Jednym z wyzwań zarówno dla początkujących przedsiębiorców e-commerce, jak i doświadczonych sprzedawców jest organizacja i optymalizacja magazynu. Są to kluczowe procesy decydujące o szybkości obsługi zamówienia oraz zadowoleniu klientów. Ogromna dynamika w branży e-commerce i coraz to nowe wyzwania w zakresie logistyki magazynowej zmuszają do szukania efektywniejszych sposobów organizacji pracy magazynu. Odpowiedzią może okazać się kompleksowy system do zarządzania magazynem.

Rola systemu do zarządzania pracą magazynu e-commerce

Właściwe zmodernizowana gospodarka magazynowa wraz z systemem do obsługi magazynu pozwala odciążyć przedsiębiorcę poprzez wydajniejsze prowadzenie, utrzymanie magazynu, kompletację zamówień i ich wysyłkę. Dzięki temu jesteśmy w stanie o wiele szybciej realizować zamówienia oraz eliminować liczne pomyłki, a to bezpośrednio przekłada się na wskaźnik zadowolenia klienta i to, czy powróci do naszego sklepu.

W jakich obszarach system zarządzania magazynem usprawni codzienną pracę?

  • Przyjmowanie dostawy – szybkie i bezbłędne przyjęcie towaru może mieć wpływ na efektywność całego pionu pracowniczego.
  • Inwentaryzacja towaru – zdarzyło Ci się sprzedać towar, którego nie było w magazynie? Sprawne ewidencjonowanie stanów bez wsparcia ze strony odpowiedniego oprogramowania jest żmudne, a ryzyko pojawienia się błędów jest wysokie i generuje znaczne koszty.
  • Kompletacja zamówień – większość systemów już przy kompletowaniu towaru pokaże jego lokalizację w magazynie i wskaże optymalną ścieżkę, aby proces realizacji zamówienia przebiegał szybciej.
  •  Dokumentacja magazynowa – prowadzenie dokumentacji i ewidencji produktowej to nie tylko wielkie ułatwienie, ale i obowiązek prawny.

Korzyści płynące z wdrożenia informatycznego systemu zarządzania magazynem będą odczuwalne zarówno dla kierowników, pracowników magazynu czy działu IT, jak i dla klientów. Do zalet można zaliczyć: szybszy czas realizacji zamówienia, zwiększenie wydajności pracy magazynu, lepsza kontrola procesów, redukcja pomyłek przy kompletowaniu zamówienia, redukcja kosztów logistycznych, szybsza i dokładniejsza inwentaryzacja, efektywniejsze zarządzanie towarem, szeroki obieg dokumentów.

Jaki system do zarządzania magazynem wybrać?

Niestety największą wadą systemów dedykowanych zarządzaniu magazynem jest ich wysoka cena. Z tego względu wiele małych i średnich przedsiębiorstw nie może sobie pozwolić na implementację takiego rozwiązania od początku swojej działalności, co skutecznie spowalnia ich rozwój. Na rynku są jednak wyjątki – takim jest np. magazyn produktów Baselinker kierowany przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorców.

BaseLinker z integratora e-commerce rozwinął się w stronę systemu do zarządzania sprzedażą wspierającego sprzedawcę w całym procesie od skompletowania zamówienia przez fakturowanie, po dostawę, kontakt z klientem i inwentaryzację.

Manager Produktów może pełnić funkcję bazowego systemu ERP, szczególnie jeśli Twoje potrzeby dotyczą dostaw, inwentaryzacji i dokumentów magazynowych. Dla wielu użytkowników stał się centrum zarządzania produktami. Dodatkowo daje on użytkownikom technologiczną przewagę oraz usprawnia wiele procesów dzięki automatyzacji. Nie ma wówczas konieczności korzystania z dodatkowych rozbudowanych programów, a całe zarządzanie zasobami może odbyć się z poziomu panelu BaseLinkera. Duże przedsiębiorstwa również znajdą coś dla siebie – mogą korzystać z zewnętrznych programów ERP, które nadal można zintegrować z magazynem BaseLinkera.

Jakie możliwości daje Manager Produktów?

  • Zarządzanie całą bazę produktów sklepu – zawiera funkcje PIM (Product Information Management) pozwalającą w uporządkowany sposób zarządzać oddzielnymi danymi produktowymi dla każdego kanału i języka;
  • Pozwala na wymianę informacji między wszystkimi kanałami sprzedaży (sklepem internetowym i platformami marketplace – dla każdego z nich można ustawić osobne ceny);
  • Automatyzuje procesy magazynowe i dostawy;
  • Posiada moduł inwentaryzacji oraz możliwość automatycznego i ręcznego tworzenia dokumentów magazynowych, takich jak: WZ (wydanie na zewnątrz), PZ (przyjęcie zewnętrzne), RW (rozchód wewnętrzny), PW (przyjęcie wewnętrzne), MM (przesunięcie międzymagazynowe) czy BO (Bilans otwarcia);
  • Umożliwia tworzenie grup cenowych, zestawów produktowych czy rozbudowanych wariantów;
  • Wskazuje lokalizacje magazynowe;
  • Posiada moduł rezerwacji, dzięki któremu możesz lepiej kontrolować ilości produktów na półkach.

Dodatkowo moduł kontrola magazynu wspiera pracownika podczas dostawy. Możesz przyjąć dostawę, wprowadzając informacje dotyczące konkretnych produktów (tj. nazwa produktu, kod, ilość, cena, cena całkowita), a nawet zautomatyzować cały proces przy pomocy skanera kodów EAN. System sprawdzi też, czy nowa partia towaru jest kompletna, a na koniec odpowiednio zwiększy stany magazynowe.

Na szczególną uwagę zasługuje również inna funkcjonalność, czyli Asystent Pakowania Baselinker. Usprawnia ona proces pakowania i tym samym zwiększa zrealizowaną liczbę zamówień do nawet 300 paczek dziennie spakowanych na jednym stanowisku. Ma możliwości podobne do dużo droższych systemów WMS.

Do funkcjonalności Asystenta pakowania należą:

 

  • Dzielenie i zbieranie towarów na koszyki (ułatwiające późniejsze pakowanie);
  • Dzielenie towarów na stanowiska (przydatne podczas obsługi zamówienia przez kilka osób),
  • Nadzór nad pakowanymi produktami (kontrola poprawnego pakowania, ostrzeżenie o podwójnym spakowaniu),
  • Zapis historii zamówienia (w systemie znajdzie się informacja o tym kto, kiedy oraz jak długo pakował dane zamówienie),
  • Dobór kartonu (system bierze pod uwagę gabaryty produktów i rekomenduje odpowiednie opakowanie),
  • Wszystkie informacje o zamówieniu na jednym ekranie (w centralnej części mieszczą się dane o produktach w formie listy wraz z miniaturką zdjęcia oraz kodami EAN i SKU, można również zdefiniować przyciski zdarzeń własnych, które wywołają wybrane przez Ciebie automatyczne akcje),
  • Akcje automatyczne np. po zebraniu zamówienia (system może np. automatycznie wydrukować etykietę czy wysłać e-mail do klienta o zmianie statusu zamówienia).

Aby w pełni wykorzystać możliwości modułu, należy zaopatrzyć się w dowolny skaner kodów kreskowych. Zastosowanie Asystenta Pakowania pozwala na zmniejszenie liczby pomyłek przy kompletowaniu zamówieniu i przyspieszenie procesu przez dostępne akcje automatyczne. Efektem jest znacząca optymalizacja kosztów logistyki i wyraźne skrócenie czasu obsługi zamówień. Możesz korzystać z nowoczesnych rozwiązań bez ponoszenia wysokich kosztów.

 

Przypisy