Sklepy internetowe chcące rozpocząć ekspansję sprzedaży za granicę, często zadają pytanie, czy przy ekspansji do innego państwa muszą w danym kraju zakładać działalność lub firmę, jak to dokładnie jest za granicą z obowiązkiem rejestracji siebie jako płatnika VAT itd. Dlatego zdecydowaliśmy się napisać artykuł, w którym dokładnie opiszemy ten temat. Zacznijmy od początku, a wyjaśnijmy wszystko po kolei.
Jeżeli Twoje pytanie brzmi, czy przy ekspansji sklepu online musisz natychmiast otwierać lokalną firmę, odpowiadamy: nie, nie musisz. Musisz jednak spojrzeć na tę kwestie bardziej pragmatycznie.
Jeżeli jesteś firmą ze wschodniej części Europy, sprzedającą do zachodniej części Europy (zwłaszcza takich państw jak Niemcy, Austria czy Szwajcaria) radzimy założyć lokalną firmę. Powód? Na przykład niemieccy klienci są bardzo wrażliwi na firmy z tej części Europy i wykazują dość wysoki poziom nieufności.
Jeżeli nie zakładam lokalnej firmy, to jak to wygląda z płaceniem podatku VAT?
Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne dla firm i zachęcić je do rozpoczęcia prowadzenia biznesu w całej Europie, istnieją krajowe progi rejestracji VAT, ustanowione indywidualnie przez każde Państwo. Jeśli zagraniczna firma sprzedaje i jest pod progami wymienionymi niżej, rejestracja VAT nie jest konieczna. Jeśli jednak przekroczysz te limity w tym samym roku kalendarzowym, musisz złożyć wniosek o rejestrację VAT w UE.
Przykład:
Wyobraźmy sobie sytuację, w której słowacki sklep internetowy zaczyna sprzedawać towar na Węgrzech. Faktury na początku będą zawierały słowacki podatek VAT (20%). W momencie gdy przekroczysz limit 35.000€, masz obowiązek zarejstrowania się do płacenia podatku VAT na Węgrzech.
Dla przedsiębiorców fakt, że nie istnieją granice podatkowe pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi UE, z jednej strony oznacza to rozszerzenie ich możliwości odnośnie aktywności przedsiębiorczych, z drugiej jednak strony wiązać się może z pewną stratą finansową, spowodowa...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ...i wiele więcej!