Dołącz do czytelników
Brak wyników

Płatności

31 października 2019

NR 8 (Październik 2019)

Nowoczesne kanały płatności – jakie trendy królują w e-handlu?

169

Najprostsze uruchomienie kanału płatności w sklepie online to podanie numeru konta wraz z instrukcją, co klient ma wpisać w tytule przelewu. Tego rodzaju praktyki były do przyjęcia jeszcze dekadę temu, ale w nadchodzących latach będą dyskwalifikować e-biznes na starcie. Z nowego raportu platformy Shoper wynika, że szybko przybywa zwolenników płatności online, ale tylko tych naprawdę wygodnych.

Rys. 1. Metody płatności najchętniej wybierane przez klientów w 2017 i 2019 roku

Czy e-commerce istniał przed pojawieniem się internetu? Teoretycznie nie, bo idea handlu online zakłada składanie zamówienia drogą elektroniczną. Jednak jego mechanizm wyewoluował wcześniej. Rolę sklepu internetowego przez lata pełnił... papierowy katalog, a zamiast ikonki koszyka był blankiet zamówienia wydrukowany na ostatniej stronie. Taka forma robienia zakupów była dość uciążliwa, ale wszystko rekompensowały niższe ceny i szerszy asortyment niż w okolicznym sklepie. 
Przez długi czas handel online funkcjonował podobnie – przypominał katalogi wysyłkowe, tyle że zawieszone na stronach internetowych. Przy atrakcyjnej ofercie klienci byli skłonni wybaczyć rozmaite niewygody. Jednak rosnąca konkurencja i z roku na rok lepsze zadomowienie się internautów w sieci sprawiają, że sprzedawca nie może oczekiwać, że kupujący chętnie wybiorą gotówkę z bankomatu i odłożą ją na półce, aby czekać na kuriera z przesyłką lub zalogują się na stronę banku i spędzą kilka minut na nadawaniu przelewu. Coraz więcej osób woli sfinalizować transakcję w ramach jednej procedury zakupu. 
Można to zauważyć, porównując dwa ostatnie raporty platformy Shoper dotyczące płatności – tegoroczny oraz poprzedni, z 2017 roku. W obu przypadkach przeanalizowano zakupy w kilkunastu tysiącach sklepów dokonane podczas pierwszego półrocza. Okazuje się, że w ciągu dwóch lat udział płatności online wzrósł o 12%. Dziś odpowiadają one już za połowę zakupów dokonywanych w sklepach działających na oprogramowaniu Shoper. Co ciekawe, w obrębie samych płatności online maleje popularność wygodnych przelewów generowanych automatycznie w systemach bankowości online na rzecz jeszcze przyjaźniejszego kupującym systemu BLIK. 

Rys. 2. Kanały wybierane w ramach płatności online

Albo proste zakupy, albo porzucony koszyk 

Wynik płatności online w raporcie Shopera byłby zapewne jeszcze wyższy, gdyby były one szerzej dostępną opcją. Wciąż jednak wśród części sprzedawców istnieje przekonanie, że rozwiązanie z udziałem pośrednika (operatora płatności) jest dla nich zbyt kosztowne, a udostępniając je kupującym, będą stratni. Zwykle nie biorą jednak pod uwagę strat w postaci zawartości koszyków porzuconych przez niedoszłych klientów.
Tymczasem według analiz duńskiej firmy Baymard Institute, niemal 70% kupujących porzuca swoje koszyki, a 28% z nich robi to z powodu długiej i skomplikowanej procedury sfinalizowania zakupu. Dodatkowe 8% porzuca koszyki z powodu braku preferowanej przez nich metody płatności. 
Trend udostępniania kupującym coraz większej liczby sposobów zapłaty za zakupy w sieci widoczny jest także w Polsce. Z danych Shopera wynika, że w ciągu dwóch lat z 25% na 14% zmalała liczba sklepów internetowych na tej platformie, oferujących tylko jeden kanał płatności. Jednocześnie z 53% do 63% wzrósł udział sklepów, gdzie klient ma do wyboru trzy lub więcej metod sfinalizowania transakcji. 

Pięć powodów, dla których płatności online to przyszłość e-sklepów:

  1. Prostsze zwroty 
    Drugim istotnym hamulcem rozwoju handlu w sieci jest konieczność polegania przy podejmowaniu decyzji zakupowej na zdjęciach i filmach zamieszczonych na stronach sklepu, czyli brak możliwości wzięcia dziecięcej zabawki do ręki czy przymierzenia butów. Branża e-commerce wypracowała dość skuteczną metodę radzenia sobie z tym mankamentem – zwroty. Wśród klientów rośnie świadomość, że nie są skazani na nietrafiony zakup, wiedzą, że chroni ich prawo, czują się więc bezpieczniej. Kupują wtedy więcej i szybciej decydują się na zakup. Jednak mechanizm ten działa najlepiej, gdy towarzyszy mu równie bezproblemowy zwrot pieniędzy. W przypadku płatności online jest on zautomatyzowany, co stanowi dodatkowy bodziec do ich używania. 
  2. M-commerce
    Opowiadając o płaceniu tradycyjnym przelewem, myślimy zwykle o osobie siedzącej przed komputerem, zalogowanej do własnego systemu, która z otwartego formularza przekopiowuje numer konta, numer zamówienia i inne dane. Nie wydaje się to przesadnie uciążliwe, dopóki nie uświadomimy sobie, że to obrazek sprzed dobrych kilku lat – dziś odwiedzający sklepy online za pomocą komputerów są już w mniejszości. Z danych Shopera wynika, że na początku 2019 roku urządzenia mobilne odpowiadały już za 2/3 wejść w sklepach korzystających z jego oprogramowania. 
    Proporcja ta, co prawda, zmienia się na korzyść komputerów z chwilą udania się „do kasy”, jednak trend pokazuje, że coraz więcej kupujących woli do końca zakupów pozostać przy smartfonie. W niektórych branżach (np. ubraniowej) e-zakupy za pomocą telefonu przeważają nad tymi robionymi na dużym ekranie.
  3. Czas robienia zakupów
    Intuicja podpowiada, że zakupy w internecie robimy dłużej od tradycyjnych, wieczorami lub w weekendy w spokoju domowego zacisza porównujemy różne oferty. W rzeczywistości jest odwrotnie. W sieci lubimy kupować szybko i pod wpływem impulsu, szczególnie po otrzymaniu linka do promocji lub kodu rabatowego. Jak ustalił Shoper, średnia wizyta w sklepie działającym na jego oprogramowaniu trwa 2 minuty i 30 sekund, a wizyta zakończona zakupem nieco ponad kwadrans – to niemal trzy razy krócej niż zajmuje typowe wyjście do zwykłego sklepu. Wyraźnie widać, że kupującym w sieci zależy na czasie i przewagę zyskuje ten sprzedawca, który pomaga go zaoszczędzić. 
  4. Bezpieczeństwo
    E-commerce’owi oszuści działają już nie tylko na serwisach aukcyjnych. Wykorzystują to, że dla wielu kupujących jedynym kryterium jest niska cena. Za pomocą gotowych szablonów oraz zdjęć skradzio...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy