Dołącz do czytelników
Brak wyników

Płatności

31 października 2019

NR 8 (Październik 2019)

Nowoczesne kanały płatności – jakie trendy królują w e-handlu?

0 33

Najprostsze uruchomienie kanału płatności w sklepie online to podanie numeru konta wraz z instrukcją, co klient ma wpisać w tytule przelewu. Tego rodzaju praktyki były do przyjęcia jeszcze dekadę temu, ale w nadchodzących latach będą dyskwalifikować e-biznes na starcie. Z nowego raportu platformy Shoper wynika, że szybko przybywa zwolenników płatności online, ale tylko tych naprawdę wygodnych.

Rys. 1. Metody płatności najchętniej wybierane przez klientów w 2017 i 2019 roku

Czy e-commerce istniał przed pojawieniem się internetu? Teoretycznie nie, bo idea handlu online zakłada składanie zamówienia drogą elektroniczną. Jednak jego mechanizm wyewoluował wcześniej. Rolę sklepu internetowego przez lata pełnił... papierowy katalog, a zamiast ikonki koszyka był blankiet zamówienia wydrukowany na ostatniej stronie. Taka forma robienia zakupów była dość uciążliwa, ale wszystko rekompensowały niższe ceny i szerszy asortyment niż w okolicznym sklepie. 
Przez długi czas handel online funkcjonował podobnie – przypominał katalogi wysyłkowe, tyle że zawieszone na stronach internetowych. Przy atrakcyjnej ofercie klienci byli skłonni wybaczyć rozmaite niewygody. Jednak rosnąca konkurencja i z roku na rok lepsze zadomowienie się internautów w sieci sprawiają, że sprzedawca nie może oczekiwać, że kupujący chętnie wybiorą gotówkę z bankomatu i odłożą ją na półce, aby czekać na kuriera z przesyłką lub zalogują się na stronę banku i spędzą kilka minut na nadawaniu przelewu. Coraz więcej osób woli sfinalizować transakcję w ramach jednej procedury zakupu. 
Można to zauważyć, porównując dwa ostatnie raporty platformy Shoper dotyczące płatności – tegoroczny oraz poprzedni, z 2017 roku. W obu przypadkach przeanalizowano zakupy w kilkunastu tysiącach sklepów dokonane podczas pierwszego półrocza. Okazuje się, że w ciągu dwóch lat udział płatności online wzrósł o 12%. Dziś odpowiadają one już za połowę zakupów dokonywanych w sklepach działających na oprogramowaniu Shoper. Co ciekawe, w obrębie samych płatności online maleje popularność wygodnych przelewów generowanych automatycznie w systemach bankowości online na rzecz jeszcze przyjaźniejszego kupującym systemu BLIK. 

Rys. 2. Kanały wybierane w ramach płatności online

Albo proste zakupy, albo porzucony koszyk 

Wynik płatności online w raporcie Shopera byłby zapewne jeszcze wyższy, gdyby były one szerzej dostępną opcją. Wciąż jednak wśród części sprzedawców istnieje przekonanie, że rozwiązanie z udziałem pośrednika (operatora płatności) jest dla nich zbyt kosztowne, a udostępniając je kupującym, będą stratni. Zwykle nie biorą jednak pod uwagę strat w postaci zawartości koszyków porzuconych przez niedoszłych klientów.
Tymczasem według analiz duńskiej firmy Baymard Institute, niemal 70% kupujących porzuca swoje koszyki, a 28% z nich robi to z powodu długiej i skomplikowanej procedury sfinalizowania zakupu. Dodatkowe 8% porzuca koszyki z powodu braku preferowanej przez nich metody płatności. 
Trend udostępniania kupującym coraz większej liczby sposobów zapłaty za zakupy w sieci widoczny jest także w Polsce. Z danych Shopera wynika, że w ciągu dwóch lat z 25% na 14% zmalała liczba sklepów internetowych na tej platformie, oferujących tylko jeden kanał płatności. Jednocześnie z 53% do 63% wzrósł udział sklepów, gdzie klient ma do wyboru trzy lub więcej metod sfinalizowania transakcji. 

Pięć powodów, dla których płatności online to przyszłość e-sklepów:

  1. Prostsze zwroty 
    Drugim istotnym hamulcem rozwoju handlu w sieci jest konieczność polegania przy podejmowaniu decyzji zakupowej na zdjęciach i filmach zamieszczonych na stronach sklepu, czyli brak możliwości wzięcia dziecięcej zabawki do ręki czy przymierzenia butów. Branża e-commerce wypracowała dość skuteczną metodę radzenia sobie z tym mankamentem – zwroty. Wśród klientów rośnie świadomość, że nie są skazani na nietrafiony zakup, wiedzą, że chroni ich prawo, czują się więc bezpieczniej. Kupują wtedy więcej i szybciej decydują się na zakup. Jednak mechanizm ten działa najlepiej, gdy towarzyszy mu równie bezproblemowy zwrot pieniędzy. W przypadku płatności online jest on zautomatyzowany, co stanowi dodatkowy bodziec do ich używania. 
  2. M-commerce
    Opowiadając o płaceniu tradycyjnym przelewem, myślimy zwykle o osobie siedzącej przed komputerem, zalogowanej do własnego systemu, która z otwartego formularza przekopiowuje numer konta, numer zamówienia i inne dane. Nie wydaje się to przesadnie uciążliwe, dopóki nie uświadomimy sobie, że to obrazek sprzed dobrych kilku lat – dziś odwiedzający sklepy online za pomocą komputerów są już w mniejszości. Z danych Shopera wynika, że na początku 2019 roku urządzenia mobilne odpowiadały już za 2/3 wejść w sklepach korzystających z jego oprogramowania. 
    Proporcja ta, co prawda, zmienia się na korzyść komputerów z chwilą udania się „do kasy”, jednak trend pokazuje, że coraz więcej kupujących woli do końca zakupów pozostać przy smartfonie. W niektórych branżach (np. ubraniowej) e-zakupy za pomocą telefonu przeważają nad tymi robionymi na dużym ekranie.
  3. Czas robienia zakupów
    Intuicja podpowiada, że zakupy w internecie robimy dłużej od tradycyjnych, wieczorami lub w weekendy w spokoju domowego zacisza porównujemy różne oferty. W rzeczywistości jest odwrotnie. W sieci lubimy kupować szybko i pod wpływem impulsu, szczególnie po otrzymaniu linka do promocji lub kodu rabatowego. Jak ustalił Shoper, średnia wizyta w sklepie działającym na jego oprogramowaniu trwa 2 minuty i 30 sekund, a wizyta zakończona zakupem nieco ponad kwadrans – to niemal trzy razy krócej niż zajmuje typowe wyjście do zwykłego sklepu. Wyraźnie widać, że kupującym w sieci zależy na czasie i przewagę zyskuje ten sprzedawca, który pomaga go zaoszczędzić. 
  4. Bezpieczeństwo
    E-commerce’owi oszuści działają już nie tylko na serwisach aukcyjnych. Wykorzystują to, że dla wielu kupujących jedynym kryterium jest niska cena. Za pomocą gotowych szablonów oraz zdjęć skradzio...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy