Brak wyników

Otwarty dostęp

5 maja 2022

Marketplace czy sklep internetowy – jak skutecznie prowadzić sprzedaż w internecie

0 451

Głównymi kanałami dystrybucji towarów w internecie są platformy marketplace oraz sklepy internetowe. Różnią się one wieloma czynnikami – kosztem uruchomienia czy formami promocji. Wielu nowych sprzedawców staje przed dylematem, które rozwiązanie da im lepszą szansę na rozwój – ale czy rzeczywiście trzeba wybierać?

Marketplace na start

 

Marketplace przyciąga rzeszę nowych sprzedawców ze względu na niski próg wejścia zarówno z uwagi na niewielki wkład finansowy, jak i łatwość uruchomienia sprzedaży. Takie platformy handlowe są ogólnodostępne i cieszą się wysoką rozpoznawalnością na polskim rynku e-commerce. Wiążę się to przede wszystkim z olbrzymią liczbą potencjalnych klientów. Prym w tym aspekcie wiedzie Allegro, które odwiedza rocznie około 350 mln użytkowników, stanowiąc pierwszy wybór w przypadku platform sprzedażowych w Polsce. Konkurencją dla tego giganta są Ceneo, Empik, Amazon, Shopee, eBay oraz OLX.

 

Platformy zakupowe są łatwe w obsłudze i umożliwiają rozpoczęcie sprzedaży praktycznie z dnia na dzień. Właściciel firmy musi liczyć się z koniecznością uiszczenia opłat i prowizji za wystawiane towary. W zamian może spodziewać się dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania (wypracowanej przez platformy zakupowe) oraz możliwość promowania ofert przy pomocy wewnętrznych narzędzi bez potrzeby inwestowania we własną strategię marketingową.

 

To wygodne rozwiązanie w branży e-commerce nie pozostaje bez wad. Robiąc zakupy w marketplace, głównym kryterium wyboru staje się cena. Kupujący, widząc dwa takie same produkty, zdecyduje się na ten tańszy i sfinalizuje zakup bez zwrócenia uwagi na sprzedawcę. Przedsiębiorca ma bardzo okrojone możliwości kreowania wizerunku własnej marki, a co za tym idzie – nie będzie rozpoznawalny i nie zbuduje bazy lojalnych klientów. Traci również kontrolę nad całym procesem zakupowym, ograniczając swoje możliwości rozwoju. Obecnie chęć zaoferowania najniższej ceny nie jest jedyną kartą przetargową w branży e-commerce. Konsumenci przywiązują wagę do jakości obsługi oraz pozytywnego user experience.

 

Czy sklep internetowy to najlepsze rozwiązanie?

 

Własny sklep internetowy to przede wszystkim kreatywna swoboda i niezależność. Kontrola nad wszystkimi aspektami wizerunkowymi i strategicznymi pozostaje w rękach przedsiębiorcy. Wiążę się to jednak z potrzebą wykupienia domeny oraz stworzeniem strony internetowej, co może być czasochłonne. Jeśli zależy Ci na szybkim starcie, możesz wybrać platformę SaaS. Korzystanie z niej wymaga opłacenia abonamentu, ale wdrożenie następuje praktycznie od ręki, a wszystkie techniczne obowiązki związane z utrzymaniem sklepu zostają po stronie dostawcy. Otrzymujemy gotową platformę sprzedażową, którą można później rozwijać poprzez wgrywanie nowych modułów (zapewnionych przez firmę odpowiedzialną za oprogramowanie). Niestety możliwości customizacji są bardzo okrojone – wygląd sklepu opieramy na gotowych szablonach.

 

Bardziej elastycznym rozwiązaniem będzie platforma Open Source, w której kod źródłowy strony jest udostępniany na licencji umożliwiającej jego zmianę i redystrybucję. Przedsiębiorca może zaprojektować sklep internetowy według swoich preferencji i nie jest skazany na współpracę z jednym dostawcą. Koniecznym będzie tutaj poniesienie kosztów prac rozwojowych oraz utrzymania całej infrastruktury. W zamian dostajemy szansę na rozwinięcie zaawansowanych i spersonalizowanych funkcjonalności wraz z nieograniczonymi możliwościami rozwoju swojej marki. Bezsprzeczną wadą są wysokie koszty – opłaty licencyjne, płatność za domenę i hosting, koszty obsługi informatycznej. Drugim problematycznym aspektem jest konieczność posiadania wiedzy technicznej lub alternatywnie zatrudnienie specjalistów do pracy nad kodem strony.

 

Oba te rozwiązania dadzą przedsiębiorcom e-commerce olbrzymią niezależność w kwestii tworzenia identyfikacji marki oraz budowania pozycji na rynku. Jednak konkurencja na rynku może przytłoczyć, a zdobycie odpowiedniego ruchu we własnym sklepie internetowym jest czasochłonne i wymaga wiele pracy. Należy postawić na przemyślaną strategię i komunikację marketingową – reklama w social media i wyszukiwarkach oraz optymalizacja serwisu pod kątem SEO to tylko niektóre ze sprawdzonych sposobów.

 

 

Jak prowadzić sprzedaż w internecie? Wielokanałowo!

 

Możliwości w zakresie sprzedaży internetowej w Polsce jest wiele. Własny sklep internetowy to dobry fundament do budowy silnego biznesu. Jednak marketplace daje dostęp do szerokiego grona klientów, którego nie powinno się ignorować. Odpowiedzią jest połączenie obu kanałów, wykorzystując strategię omnichannel. Sprzedaż wielokanałowa w centrum stawia klienta oraz jego preferencje i bazuje na ciągłym ulepszaniu jego doświadczeń z marką. Dzięki temu możemy:

 

  • budować zaangażowanie konsumenta na wszystkich poziomach,
  • docierać do klienta wszędzie, gdzie tego oczekuje,
  • zwiększyć prawdopodobieństwo dokonania zakupu.

 

Wprowadzając sprzedaż wielokanałową w firmie, należy zadbać o spójną politykę cenową oraz jedną strategię komunikacji. Główną wadą dywersyfikacji kanałów wymienianą przez właścicieli jest jej czasochłonne i kosztowne wdrożenie. Obecnie istnieją narzędzia, które wspomagają ten proces, czyniąc go dostępnym nawet dla początkującego przedsiębiorcy z niewielkim budżetem. Jednym z nich jest system BaseLinker, czyli narzędzie dedykowane do zarządzania wszystkimi kanałami sprzedaży w jednym miejscu.

 

 

Dywersyfikacja kanałów sprzedaży szansą na rozwój marki

 

Sprzedaż wielokanałowa łączy się z koniecznością stworzenia przemyślanego schematu działania, jednak nie musi wiązać się z ogromnym nakładem pracy. Korzystając z najnowszych technologii, możesz prowadzić e-biznes, wykonując wszystkie niezbędne czynności w jednym, intuicyjnym panelu BaseLinker. Przy pomocy kilku kliknięć zintegrujesz swój sklep internetowy z popularnymi platformami marketplace (np. Allegro, Amazon, Shopee, eBay, Empik), firmami kurierskimi, biurami rachunkowymi czy systemami ERP.

Sprzedaż na Allegro wiąże się z koniecznością wystawiania tysięcy aukcji, z pomocą BaseLinkera można zrobić to kilkoma kliknięciami. Szablony ofert pozwalają na spersonalizowanie informacji o sprzedawanych produktach. Dodatkowo możemy ustawić automatyczne akcje, dzięki którym wiele powtarzalnych czynności (tj. nadanie paczki, wydrukowanie etykiet, wystawienie faktury czy wysłanie wiadomości do klientów) zostanie wykonanych bez Twojego udziału. System daje również możliwość zbudowania wspólnej gospodarki magazynowej, co zapewnia pełną kontrolę nad procesem realizacji zamówień oraz synchronizację stanu i cen z kanałami sprzedaży.

 

Konkurencja w branży handlu internetowego jest olbrzymia. Dlatego, aby w pełni wykorzystać potencjał puli klientów e-commerce, należy docierać do nich różnymi dostępnymi kanałami.

 

 

Przypisy