Brak wyników

Temat numeru

30 kwietnia 2019

NR 5 (Kwiecień 2019)

Magento 2 – modułowe podejście wspierające e-commerce

0 1352

Magento 2 należy do najbardziej rozbudowanych i zaawansowanych rozwiązań dla obszaru e-commerce, który dzięki swojej elastyczności i skalowalności zapewnia niemalże nieograniczoną możliwość rozwoju platformy e-commerce. Tym, czym Magento wyróżnia się na tle konkurencji, jest rozległa społeczność użytkowników, wymieniająca się wiedzą i aktywnie działająca na rzecz rozwoju Open source oraz udzielająca wsparcia w przypadku występowania problemów z platformą.

Magento jest dostępne w dwóch wersjach: darmowej – Open source (Community) i licencyjnej – Commerce (Enterprise). W obu wersjach platforma jest gotowa do działania zaraz po zainstalowaniu środowiska. Należy mieć jednak na uwadze to, że wygląd sklepu od strony użytkownika będzie bardzo ubogi i minimalistyczny (wykorzystywany jest tutaj domyślny szablon graficzny Luma), jednak już w pełni funkcjonalny. Zmiana szablonu jest możliwa – są one dostępne w Internecie zarówno w wersji płatnej, jak i bezpłatnej. Możemy też zaangażować się w stworzenie własnego szablonu, dostosowanego do potrzeb danego projektu. Podobnie jest z funkcjonalnością – jeśli natywna wersja w Magento okaże się niewystarczająca, to – tak jak w przypadku szablonów – w Internecie znajdziemy liczne moduły, które dostarczą oczekiwane przez nas funkcje. 

To właśnie aktywność społeczności przekłada się m.in. na liczbę dostępnych w Internecie modułów i szablonów graficznych, dzięki czemu Magento jest platformą elastyczną, a to z kolei zwiększa szansę na dopasowanie jej do wymagań klienta.

Funkcjonalności i moduły w Magento

Magento jest złożone z wielu różnych, ale kompatybilnych modułów, odpowiedzialnych za działania w poszczególnych obszarach, takich jak np. Zamówienia, Produkty, Promocje, Marketing itd. Przy odpowiedniej analizie potrzeb i wsparciu programistycznym modułowość Magento zapewni możliwość rozwoju funkcjonalności w dowolnym kierunku, który będzie odpowiadał na potrzeby operatora sklepu i profilu jego działalności. 

Realizując funkcjonalności z danych obszarów, powstają niezależne i autonomiczne moduły, a ich kod nie ingeruje w kod natywnych funkcjonalności Magento. Co więcej, dzięki oddzieleniu funkcjonalności od rdzenia Magento, możemy tworzyć dedykowane rozwiązania dopasowane do potrzeb klienta, uwzględniając możliwość powielenia funkcjonalności w kolejnych projektach. 

Chcąc dodać nowe funkcjonalności do istniejących już natywnie w platformie, wystarczy znaleźć odpowiedni moduł w marketplace Magento i zainstalować go przez Panel Administracyjny. Będzie to najprostszy sposób niewymagający udziału programisty. Jednak korzystając z tej opcji, ograniczamy swój wybór tylko do modułów dostępnych w marketplace Magento. Moduły znajdziemy także na stronach ich producentów lub w repozytoriach typu Github. W tym przypadku, aby zainstalować moduł na platformie, niezbędna będzie już pomoc programisty. W sytuacji, gdy wgrywamy moduły od różnych dostawców, warto pamiętać, że instalowanie modułów dodających lub zmieniających funkcjonalności w tym samym obszarze, może spowodować nieprawidłowe działanie platformy bądź samych modułów. Z kolei, jeśli nie uda nam się znaleźć modułu dostarczającego oczekiwanej przez nas funkcjonalności, pomóc nam może wcześniej wspomniana społeczność użytkowników, programiści Magento i agencje wykorzystujące tę platformę przy realizacji projektów. 

Rozwiązania dla e-commerce – tworzenie modułów

Przed rozpoczęciem pracy nad tworzeniem określonych rozwiązań dla platformy e-commerce, powinna być zawsze przeprowadzona analiza potrzeb – zrealizowana wspólnie z klientem. Ten proces pozwala zebrać wszystkie jego wymagania i oczekiwania, dzięki czemu możemy zaproponować najbardziej dopasowane rozwiązanie, z którego klient będzie usatysfakcjonowany. Etap analizy bardzo efektywnie zmniejsza czas potrzebny na samą realizację funkcjonalności. Z naszych doświadczeń wynika, że na tym etapie możemy zidentyfikować potrzeby, które mogą zostać zrealizowane przez zmianę samej konfiguracji Magento 2 lub/i zainstalowanych już modułów, co jest korzystne dla klienta zlecającego projekt, ponieważ nie musi on płacić za moduł oraz czas programisty, a rezultat może być widoczny nawet od razu. 

Często jednak okazuje się, że sama konfiguracja nie jest wystarczająca. W takim przypadku niezbędne może okazać się kupienie i zainstalowanie jakiegoś modułu dostępnego w sieci albo stworzenie funkcjonalności na nowo. Sytuacja jest prosta, jeśli któryś z dostępnych modułów będzie spełniał założoną funkcjonalność. Klient kupuje moduł, który instalujemy, konfigurujemy zgodnie z założeniami i testujemy. Jeśli jednak moduł tylko częściowo spełnia oczekiwania, możemy wykorzystać go jako fundament do realizacji funkcjonalności. Jeśli w dalszym ciągu nie znaleźliśmy satysfakcjonującego rozwiązania, możemy napisać dedykowaną funkcjonalność od początku. Magento jest świetnym przykładem platformy, która pomimo swojej kompleksowości i elastyczności przy tworzeniu dedykowanych rozwiązań, pozostawia możliwość powielania tego, co jest funkcjonalne i sprawdzone.

Oczywiście każde z powyższych rozwiązań ma swoje plusy i minusy:

  • Zainstalowanie gotowego modułu – dostarczanie funkcjonalności w najmniej elastyczny sposób, ale zdecydowanie najszybszy i zazwyczaj najtańszy. Za problemy związane z działaniem funkcjonalności odpowiada dostawca modułu.

Tutaj przykładem modułu, który można znaleźć w naszej bazie i z którego aktywnie korzystamy, jest moduł rozszerzający możliwość dod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy