Dołącz do czytelników
Brak wyników

Logistyka

5 listopada 2018

NR 3 (Październik 2018)

Logistyka ostatniej mili odpowiedzią na rosnące potrzeby rynku e-commerce

0 28

Konsument odwiedzający sklep stacjonarny wybiera spośród ograniczonego katalogu produktów i zdaje sobie sprawę, że niektóre z nich mogą być niedostępne. W ostateczności może wybrać podobny towar oferowany przez konkurencję. Natomiast klient dokonujący zakupów w internecie nie przyjmuje do wiadomości, że danego produktu może akurat nie być na magazynie. W ten sposób dążenie do doskonałości operacyjnej napędza rozwój sektora e-commerce. Na znaczeniu zyskuje niezwykle istotna ostatnia mila oraz związane z nią obszary miejskie.

Logistyka wielkich miast

Zmieniające się zwyczaje zakupowe wymuszają na dystrybutorach dostosowanie łańcuchów dostaw do miejskiego formatu logistycznego przeznaczonego do obsługi najważniejszych ośrodków konsumenckich. Kluczowe jest bycie blisko obszarów gęsto zaludnionych, gdyż to one są zamieszkiwane przez aktywnych, wymagających i wyznaczających trendy konsumentów. Chodzi tutaj głównie o milenialsów. To właśnie to pokolenie napędza światową konsumpcję. Z danych przytoczonych w raporcie CBRE wynika, że w Wielkiej Brytanii milenialsi dokonują w ponad jednej trzeciej swoich zakupów niespożywczych w internecie, a do 2019 r. będzie tak robić już połowa z nich.

Czym jest ostatnia mila?

  • Końcowy, ale niezwykle ważny i stanowiący niemałe wyzwanie element łańcucha dostaw. 
  • Moment, w którym klient otrzymuje przesyłkę do ręki. To, w jaki sposób się to odbędzie, wpłynie na jego ocenę jakości całego procesu i wizerunek sklepu internetowego, w którym zamawiał produkt. 
  • Zapewnienie odbiorcy maksimum elastyczności i wygody, aby nie musiał on m.in. długo czekać na kuriera czy stać w kolejce na poczcie. Proponowane rozwiązania powinny gwarantować, że konsument odbierze zamówioną przez siebie przesyłkę, kiedy chce i w miejscu dla siebie optymalnym.

 

Natomiast zgodnie z danymi przedstawionymi przez ONZ 54% populacji światowej to mieszkańcy miast, przy czym grupa ta rośnie szybciej niż ogólna liczba ludności świata. Wskaźnik urbanizacji dla Polski od lat utrzymuje się na stabilnym poziomie i jest jeszcze wyższy niż średnia światowa (60%). W sześciu największych polskich aglomeracjach – Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Łodzi, Wrocławiu i Poznaniu – mieszka aż 13% Polaków.

Oczekiwania konsumentów na pierwszym planie

Wielkomiejski styl życia – praca po godzinach lub na kilku etatach, godziny spędzone w korkach i często duże odległości pomiędzy pracą a domem oraz domem a centrami handlowymi – sprzyja popularyzacji zakupów przez internet. Z powodzeniem można ich dokonać w międzyczasie, np. będąc w pracy lub tkwiąc w korku podczas jazdy komunikacją miejską. 

Innowacje stanowią również magazyny wielopoziomowe, które są praktycznym rozwiązaniem dla światowych ośrodków o ograniczonej dostępności gruntów. Tam, gdzie miejsca na nowe budynki jest niewiele, a potrzeby e-commerce rosną, takie rozwiązanie zwiększa faktyczną powierzchnię użytkową każdego metra kwadratowego.

Na zmianę zwyczajów zakupowych mieszkańców największych aglomeracji ma także wpływ niedawno wprowadzony zakaz handlu w niedziele. Ludzie wolą unikać długich kolejek do kas w piątkowy wieczór lub w sobotę i zatłoczonych parkingów, na których nie ma wolnych miejsc, a po zakupach trudno z nich wyjechać. Klienci wybierają więc zakupy online. W związku z tym najważniejszym zadaniem, jakie stoi przed sektorem logistycznym, jest dostarczenie towarów do domów konsumentów w jak najkrótszym czasie. Dlatego zaistniała potrzeba stworzenia miejsc dostaw wokół gęsto zaludnionych obszarów.

Innowacje w służbie ostatniej mili

Logistyka miejska wciąż się rozwija i sięga po innowacyjne rozwiązania technologiczne, które wyniosą standard obsługi klientów na jeszcze wyższy poziom. Bardzo pomocne okazują się m.in. zbiory Big Data, których analiza jest niezwykle istotna w usprawnieniu procesu dostawy. Duże zbiory dany...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy