Brak wyników

Otwarty dostęp

27 lipca 2021

Jak zaprojektować skuteczny landing page?

58

Landing page to ostatnia prosta do zmiany odbiorcy w klienta, więc musi być przygotowany bezbłędnie . Za jego pomocą należy przedstawić odbiorcy szczegóły oferty, rozwiać jego wątpliwości oraz przekonać go do zakupu (lub innej czynności, np. zapisu na webinar lub do pobrania ebooka). W tym wpisie opowiem Ci, jak przygotować landing page'a, który zrobi to skutecznie.

Wybierz odpowiednie narzędzie do tworzenia landing page

W internecie dostępnych jest wiele narzędzi do tworzenia landing page. Czy wszystkie są godne polecenia? Tego nie wiem, bo każdy z nas może potrzebować czegoś innego. Osobiście wybieram to, które oferuje mi cechy takie jak:

  • łatwość obsługi (czy edytor jest przystępny nawet dla początkujących?), 
  • jakość narzędzia (którą rozumiem jako szybkość i stabilność działania, szybkość kodu stworzonego landing page'a, ale także estetykę szablonów i kroje pisma),
  • możliwości, które oferuje narzędzie (liczbę dostępnych szablonów, elementy do edycji – drag and drop, dodatkowe funkcje i integracje z systemami płatności).

W tym konkretnym kreatorze mogę tworzyć dobre, estetyczne i działające landing page, mimo że nie jestem ani webmasterką, ani nie potrafię kodować stron. Zresztą umówmy się – prawdopodobnie większość marketerów, przedsiębiorców czy blogerów też nimi nie jest. Jednocześnie każdy z nich potrzebuje łatwo i szybko tworzyć skuteczne i estetyczne landing page. 

Do wyboru są dwie możliwości: pierwsza to tworzenie landing page'a zupełnie od zera, moduł po module,  gdzie konfigurujemy każdy szczegół – od  rodzaju czcionki, po wielkość i umiejscowienie modułu. Druga  opcja to wybranie gotowego szablonu z bazy, który następnie modyfikujemy wedle naszych potrzeb (np. zmienimy kolory szablonu na kolory naszej firmy). Możemy także dodawać swoje elementy (np. klucze API) lub nawet modyfikować kod strony.

Oczywiście każdy z nas może wybrać inne narzędzie – polecam jednak wybrać takie, które będzie oferowało właśnie te możliwości. Ja korzystam z kreatora landing page dostępnego w GetResponse.

Przyciągający nagłówek

Gdy masz już wybrany i dostosowany do Twoich potrzeb szablon, należy wypełnić go treścią. Najważniejszymi tekstami na landing page są paradoksalnie te najkrótsze: nagłówek i CTA. Oczywiście pozostała treść też jest ważna, ale to właśnie skuteczny nagłówek sprawia, że odbiorca albo przechodzi dalej i wczytuje się w Twoją ofertę, albo opuszcza stronę, a skuteczne CTA sprawia, że konwertuje.

Nagłówek powinien być krótki i zwięzły, tzn. zawierać w sobie esencję akapitu, który jest pod nim, ale nie może zdradzać jego treści. Musi być też napisany w taki sposób, aby skupić na sobie uwagę – najlepiej, żeby poruszył te kwestie, które są aktualną bolączką odbiorcy. Jednocześnie użyty w nim język powinien być dopasowany do języka odbiorcy i być dla niego w pełni zrozumiały.

To wszystko brzmi, jakby było niemożliwe do połączenia lub wymagało zaawansowanej znajomości magii. Tymczasem do tworzenia skutecznych nagłówków służą rozmaite techniki copywriterskie. Bardzo często stosowaną techniką w przypadku nagłówków jest luka informacyjna, czyli tworzenie pytań , na które odpowiedzi  odbiorca znajdzie w dalszej części tekstu.

Inne skuteczne techniki to trafne pytania, np. Jak stworzyć dobry landing page bez znajomości HTML? czy obietnica korzyści,np. Dzięki naszemu oprogramowaniu łatwo stworzysz skuteczny landing page.

Responsywność, czyli wersja mobilna

Według badań PBI, aż 42% użytkowników korzysta z internetu wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów), a tylko 19% używa w tym celu tylko laptopów i komputerów stacjonarnych.  Wg innych badań, aż 90-95% najmłodszych internautów korzysta z internetu głównie na urządzeniach mobilnych.

Oznacza to, że jeśli nie dostosujesz landing page'a do przeglądania go na smartfonach i tabletach, to możesz stracić prawie połowę potencjalnych klientów. Ponadto obecność mobilnej wersji strony jest premiowana w pozycjonowaniu jej  w serwisie Google. RWD (Responsive Web Design) jest już zatem koniecznością – dlatego warto wybierać takie narzędzia, które dają możliwość optymalizacji strony pod urządzenia mobilne.

Formularz zapisu – ile powinien mieć pól?

Formularz zapisu służy do pozostawienia leada (danych kontaktowych użytkownika). Może też równocześnie służyć do dokonania konwersji (choć nie musi).

Zasada tworzenia formularzy zapisów jest prosta: im formularz jest krótszy, tym chętniej zostanie uzupełniony, dlatego powinien zawierać tylko te pola, które są niezbędne. 
 

Pola formularza w przypadku zapisywania się na darmowy kurs e-mailowy...

 

...i nieco dłuższy w przypadku, gdy trzeba umówić się na indywidualną wycenę.

 

Przykład formularza, w którym potrzebnych jest więcej danych (w tym przypadku stanowisko, na które się rekrutuje). Jest tu też checkbox ze zgodami na przetwarzanie danych osobowych.


Jeśli formularz służy do zbierania danych, dzięki którym handlowiec będzie mógł skontaktować się z użytkownikiem, potrzebne będzie np. imię i nazwisko, e-mail oraz numer telefonu. Jeśli natomiast dla transakcji znaczenie ma miejsce zamieszkania użytkownika, to w formularzu powinno się znaleźć również pole z lokalizacją. Z kolei jeżeli  konwersją będzie pobranie ebooka czy zapisanie się na webinar, to wystarczy tylko imię i adres e-mail użytkownika. Wszystko zależy więc tak naprawdę od celu landing page'a, rodzaju konwersji i tego, co dalej zamierzasz zrobić z pozyskanymi danymi.

W formularzu należy umieścić checkboxa dotyczącego zgody na przetwarzanie danych osobowych (RODO) i inne niezbędne pozwolenia  – np. na przetwarzanie danych w celach marketingowych czy kontaktowanie się drogą telefoniczną. Warto umieścić także odnośnik do polityki prywatności.

Skuteczne CTA, czyli jakie?

Ostatnim elementem skutecznego landing page’a jest przycisk wezwania do działania (ang. CTA – call to action), a kliknięcie w niego jest finalną czynnością, do której prowadzi cały landing page.  Przyciski CTA powinny znajdować się (zgodnie z zasadą Above The Fold) na górze strony i pomiędzy kolejnymi akapitami. Kliknięcie w którykolwiek z nich powoduje przeniesienie do tego najważniejszego, połączonego z formularzem zapisu.

Z tworzeniem CTA jest podobnie jak z nagłówkami – jest to bardzo krótkie, czasem wręcz jednowyrazowe polecenie, ale jego treść należy solidnie dopracować ponieważ właśnie ona może być kluczowa dla dokonania konwersji. Polecam Ci pisać CTA  w 1. osobie liczby pojedynczej strony czynnej (np. „Pobieram”) oraz skupić się nie tylko na czynności, ale także na korzyści wynikającej z kliknięcia (np. „Wprowadzam zdrowe nawyki” na landing page'u dotyczącym sprzedaży diety). Oczywiście próbuj różnych rozwiązań i komunikatów. Szukaj tych, które są najskuteczniejsze w Twojej grupie docelowej.

Ważny jest też wygląd samego przycisku– najczęściej jest on w kolorze kontrastującym  do pozostałych kolorów znajdujących się na stronie , ale nie jest to regułą.
 

 

Przykład ostrego, kontrastowego koloru CTA

 

Kolor CTA może też wynikać z firmowej palety kolorów...

 

...albo łączyć jedno i drugie rozwiązanie.


To oczywiście podstawy tworzenia landing page’a, które jednak sprawdzają się zarówno w tych najprostszych przypadkach, jak i tych bardziej rozbudowanych. Warto poświęcić czas na tworzenie landing page'y, ponieważ jest to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Korzystają z niego zarówno największe korporacje, jak i małe, kilkuosobowe firmy, a nawet pojedyncze osoby – zaręczam, że nie bez powodu!

Przypisy