Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

5 listopada 2018

NR 3 (Październik 2018)

Jak wykorzystać potencjał Big Data w e-commerce

0 95

Wydaje się, że Big Data to nieunikniona przyszłość e-commerce. Bezpiecznie jest zakładać, że ta przyszłość nie jest zbyt odległa, jednak trzeba będzie na nią jeszcze trochę poczekać. Warto już teraz zapoznać się z tym, w jaki sposób możemy wykorzystać Big Data w swoich biznesach i odkryć drzemiący w niej potencjał.

Każdego dnia generujemy olbrzymie ilości danych. Dane te są bardzo zróżnicowane: użytkownicy tworzą treści, posty oraz różne interakcje na Facebooku, zdjęcia na Instagramie, tweety i wiele innych. Wyzwaniem jest już nie tylko ich zbieranie i przechowywanie, ale uporządkowanie, analiza i przetwarzanie. Wnioskowanie z tych dostępnych informacji może mieć bardzo duży wpływ na przyszłe wyniki Twojej firmy. Dzięki temu możesz przewidzieć najbliższą przyszłość i lepiej się na nią przygotować, a nawet zapobiec trudnym sytuacjom i stawić czoła wyzwaniom w odpowiednim momencie. Big Data zapewni Ci świadomość kontroli rozwoju nad Twoim biznesem. Pozwoli zarówno efektywniej sprzedawać produkty, jaki i sprawniej prognozować, myśleć strategicznie, a to klucz do przewagi konkurencyjnej. Do czego więc można wykorzystać potencjał Big Data w e-commerce?

Optymalizacja sklepu i personalizacja oferty

Wykorzystując różne narzędzia analityczne, możesz zbierać i gromadzić dane o swoich użytkownikach i ich zachowaniach w Twoim sklepie. Analiza tych danych pozwoli Ci nie tylko lepiej ich poznać (grupa docelowa, segmentacja użytkowników i to, do kogo finalnie adresujemy ofertę i kampanie reklamowe, są bardzo ważne), ale przede wszystkim dokładnie zbadać ich preferencje zakupowe. Dzięki temu, znając ich upodobania, możesz zaoferować dokładnie to, czego potrzebują w najbardziej odpowiednim do tego momencie. Można porównać to do sytuacji ze sklepu stacjonarnego – o wiele przyjemniej robi się zakupy, kiedy sprzedawca przedstawia nam towary, które nam się podobają i te, których obecnie szukamy. A najlepiej, kiedy jest na nie jeszcze promocja albo dostajemy prezent lub specjalną ofertę z okazji urodzin czy imienin.

Niestety, w e-commerce nie mamy możliwości bezpośrednio nawiązać kontaktu z klientem, np. przez rozmowę (pomijam tu ankietowanie i badanie użytkowników).

Big Data pozwoli Ci na zaspokajanie potrzeb klienta. Dzięki analizom jesteśmy w stanie rozpoznać potrzeby kupującego, a następnie stworzyć spersonalizowaną ofertę dla każdego użytkownika. Łatwo dowiesz się, jak często dany klient odwiedza Twój sklep, co go interesuje, jakie produkty wyszukuje i przegląda, a które nie wzbudzają jego zainteresowania. Dysponując taką wiedzą, możesz rekomendować mu produkty lub sugerować te, które najbardziej odpowiadają jego preferencjom i upodobaniom. A to wszystko w czasie rzeczywistym. Dzięki temu pokazujesz klientowi, że w Twoim sklepie znajdzie dokładnie to, czego w danym momencie potrzebuje. Wysyłasz w jego kierunku bezpośredni, dedykowany komunikat i zyskujesz jego zwiększone zainteresowanie.

Do czego możesz wykorzystać analizę informacji z Twojego sklepu online:

  • Lepsze poznanie swoich klientów i wzbudzenie w nich zaufania i zainteresowania.
  • Dopasowanie oferty indywidualnie do potrzeb każdego klienta.
  • Zwiększenie konkurencyjności Twojego sklepu.
  • Personalizacja komunikatów reklamowych i dialogu z klientem.
  • Obniżenie kosztów reklamy.
  • Zwiększenie popularności marki.

 

Do tej pory w e-commerce brakowało osobistej komunikacji i personalizowanych ofert – kupujący musiał samodzielnie znaleźć wszystkie produkty. Czasem musiał zmierzyć się z reklamami i ofertami niekoniecznie trafiającymi w jego b...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy