Brak wyników

Otwarty dostęp

31 marca 2023

Jak pokonać konkurencję w handlu internetowym? Zalety korzystania z platform e-commerce B2B

0 897

Sprzedaż online nie jest już tylko opcją dla firm B2B. Jak wykazało amerykańskie przedsiębiorstwo analityczno-badawcze Gartner, do 2025 r. aż 80 proc. wszystkich transakcji sprzedaży B2B będzie odbywało się w sieci. Na nasyconym konkurencją rynku sprzedawcy i dostawcy produktów szukają asów w rękawie, które pozwolą im pokonać mocnych graczy na rynku e-handlu. Z pomocą przychodzą platformy e-commerce, które zmieniają zasady gry. W jaki sposób mogą pomóc w skalowaniu biznesu?

Karty zostały rozdane, gdy mniej więcej ćwierć wieku temu pojawiły się pierwsze rynki internetowe, na których firmy mogły nawiązywać ze sobą interakcje i dokonywać wymiany handlowej. A gdy internet stał się w pełni funkcjonalną siecią globalną, a następnie COVID-19 wymusił nowe zachowania konsumenckie, stawka w grze gwałtownie wzrosła. To właśnie wtedy handel elektroniczny business-to-business (B2B), czyli sprzedaż online produktów lub usług pomiędzy dwoma firmami, rozpoczął rywalizację o pozyskanie najlepszych produktów, metod dostaw i oczywiście – klienta.

Odkąd firmy coraz częściej zaczęły przenosić swoje działania biznesowe do internetu, oczekują, że spotkają się z tam partnerami, wysokim standardem obsługi i liczą na wygodę prowadzenia biznesu. Dlatego celem handlu elektronicznego B2B powinna być poprawa doświadczenia klienta i ułatwienie producentom czy merchantom zysków dzięki większej sprzedaży. Takie drzwi do ekspansji i zysków otworzyły platformy e-handlu B2B, czyli miejsca oparte na nowoczesnym oprogramowaniu, wspierające zdalną obsługę klientów biznesowych. Dzięki nim przedsiębiorstwa lepiej radzą sobie z  handlem elektronicznym, zyskują rozpoznawalność marki i zaufanie kupujących – tłumaczy Tomasz Cincio, prezes Droplo, platformy e-commerce dla B2B, która łączy dostawców produktów i sprzedawców z UE i integruje je ze wszystkimi platformami e-commerce na świecie.

Rzeczywiście, platformy B2B to obecnie w pełni funkcjonalne złożone systemy, oferujące wiele ułatwień, jednocześnie redukując koszty prowadzenia biznesu. Co dokładnie mogą zaoferować przedsiębiorcom?

Nowe rynki, więcej transakcji

Bez wątpienia główną korzyścią, którą zapewnia marketplace B2B, jest możliwość szybkiego nawiązania nowych partnerów biznesowych i zakupowych. Oferuje sprzedawcom dostęp do dużej bazy sprawdzonych dostawców, zróżnicowanej i unikalnej oferty produktów, integracji z kanałami sprzedaży, kompleksowej logistyki oraz automatycznych aktualizacji cen i zapasów. Dodatkowo, np. w modelu dropshippingu, sprzedawcy mogą prowadzić wygodny biznes bez posiadania własnego sklepu internetowego. Z kolei dostawcy mają swobodę wyboru sprzedawców i zdobywają nowe rynki zbytu bez konieczności technicznej obsługi i wdrażania sprzedawców.  Co więcej, partnerstwa B2B relacje klientów z dostawcami i sprzedawcami są zazwyczaj długoterminowe i korzystne dla wszystkich stron.
 

Mechanizm sprzedaży win-win przez platformę e-commerce B2B


Dzięki wykorzystaniu platform handlu elektronicznego, które obsługują wiele krajów, języków i walut, firma może szybko wejść na rynki zagraniczne i sprzedawać swoje towary na całym świecie. Te bowiem z nich, które oferują nowoczesne narzędzia logistyczne, umożliwiają wysyłkę międzynarodową oraz sprzedaż przez wiele kanałów.

–  Oszczędności można również zwiększyć poprzez standaryzację i automatyzację procesów i procedur zakupowych. Globalne rynki B2B to zintegrowane platformy, które zapewniają wszystkim partnerom spójne doświadczenie sprzedażowe. Wszystkie narzędzia niezbędne do sprawdzenia ofert, cen, dostawy i wreszcie do zawarcia umowy są dostępne w jednym miejscu – wyjaśnia Tomasz Cincio ze spółki Droplo.

Kolejnym ułatwieniem jest łatwość w zarządzaniu umowami. Korzystanie z szablonów umów, które są dostosowane do potrzeb i specyfikacji partnera, także pozwala firmom zaoszczędzić czas i pieniądze.

Personalizacja i lepsze zarządzanie sprzedażą

Nie od dziś wiadomo, że klienta łatwiej jest przywiązać klienta do marki, jeżeli produkty i usługi, są regularnie aktualizowane i dostosowywane do ich własnych preferencji. Potęgę personalizacji w skutecznym biznesie potwierdzają liczne badania. Dla przykładu raport Google i Storyline Strategies wykazał, że aż 72 proc. konsumentów jest bardziej lojalnych wobec marki, jeśli oferuje ona zindywidualizowane wrażenia z dodatkowymi korzyściami. Są oni nawet gotowi przekazywać informacje niezbędne do ułatwienia spersonalizowanych doświadczeń – do tego stopnia, że jedna trzecia kupujących twierdzi, iż ujawniłaby informacje w zamian za bardziej dopasowane reklamy czy produkty.
 


Uzyskanie informacji o zakupach dokonanych przez klienta w internecie jest bardziej proste niż w sklepie. Dane uzyskane dzięki tym narzędziom można wykorzystać do podejmowania ważnych decyzji biznesowych czy działań marketingowych ukierunkowanych na konkretnych odbiorców i w ten sposób zapewnić bardziej satysfakcjonujące doświadczenia dla całej grupy klientów. Najlepsze platformy business-to-business (B2B) zwykle oferują narzędzia do analizy zachowań klientów. Ich oprogramowanie umożliwia również sprzedawcom wprowadzanie różnych właściwości każdego oferowanego przez nich produktu lub usługi. Dzięki temu kupujący może łatwo wyszukać i znaleźć dokładne odpowiedniki produktów potrzebnych do dostawy. Na sprawdzonych platformach e-commerce, gdy produkt nie jest dostępny na platformie, kupujący ma możliwość porozmawiania ze sprzedawcą lub stworzenia zapytania ofertowego. Kiedy już sprzedawca znajdzie dostawców, którzy spełniają jego wymagania, może łatwo porównać ich ceny i warunki dostawy. Oprogramowanie platform B2B umożliwia również kupującym wysyłanie zapytań do wybranych sprzedawców, a następnie porównywanie ich ofert cenowych. Niektóre czasie rzeczywistym, co pozwala kupować towary lub usługi po najlepszej możliwej cenie.

Spersonalizowany e-handel reaguje na zachowania nabywców, dane demograficzne, informacje o firmie, aby polecać im usługi czy produkty, które mogą ich zainteresować. Inteligentne oprogramowanie e-commerce pomoże spersonalizować doświadczenie klienta i dostosować każdy etap podróży do specyficznych potrzeb każdego kupującego. Dlatego warto jest korzystać z rozwiązań rynkowych, które oferują tę dodatkową funkcję. Dzięki temu będzie miał mniej kłopotów z wyborem dokładnie tych produktów, których potrzebuje – nie tylko pod kątem jego właściwości, jak kolor, rozmiar czy kształt, lecz także takich jak dostępność, najkorzystniejsze warunki dostawy, podatki – podkreśla Tomasz Cincio z Droplo.

Outsourcing logistyki i szybkie dostawy

Zarządzanie kontami, negocjowanie warunków, obsługa ofert to tylko niektóre z obowiązków związanych z procesem sprzedaży B2B. Aby wszystko było zorganizowane, a biznes przynosił dochody, warto zatroszczyć się o sprawną logistykę. Nie dość, że ok. 70 proc. konsumentów deklaruje, że z powodu problemów z dostawą nie wróci do sklepu internetowego, to jeszcze w czasach światowego kryzysu gospodarczego stabilność łańcucha dostaw jest zachwiana, co jest niewątpliwą bolączką firm z sektora e-commerce. Platformy B2B oferują doskonale rozwiązanie tego problemu, którym jest sieć fulfillmentowa, czyli dostęp ma wyciągnięcie wirtualnej dłoni do usług różnych dostawców logistycznych. W efekcie handlowcy z sektora B2B operujący na platformach mogą szybko zaspokoić potrzeby swoich klientów – z jedną umową, fakturą i jednym punktem dostępu dla wszystkich zamówień i stanów magazynowych – na dodatek z gwarancją bezpieczeństwa.

Korzystanie z platformy e-commerce to najwygodniejszy sposób prowadzenia biznesu w sektorze B2B. Decydując się na platformę, warto się upewnić, że zapewnia większość z omówionych narzędzi, oferuje bazę tysięcy dostawców, hurtowników czy sprzedawców w różnych liniach produktowych, automatyzację danych, umożliwia profesjonalne negocjowanie warunków z kontrahentami, dostęp do stanów magazynowych przed zawarciem umowy itd., czy integruje się z gotowym oprogramowaniem sklepowym (takim jak RedCart, PrestaShop, Shoper, WooCommerce czy BaseLinker) – kończy Tomasz Cincio, prezes Droplo.com.

Przypisy