Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analityka

1 marca 2019

NR 4 (Luty 2019)

Data Studio, czyli ujednolicone raporty

0 39

Artykuł ten z pewnością zainteresuje osoby, które outsourcingują swoje usługi kupowania mediów. Jeżeli Twoje kampanie Google Ads i FB Ads prowadzą różne firmy, a ich raporty nie odpowiadają na Twoje pytania, zachęcam do wdrożenia zaproponowanych przeze mnie rozwiązań. Polecane przeze mnie rozwiązania docenią również ci, którzy lubią wiedzieć w czasie rzeczywistym, jak dobrze performują ich kampanie.

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad wagą raportowania i ile korzyści przynosi raport przekazywany przez Twoich podwładnych? Zazwyczaj, kiedy dostajemy raport z wielu miejsc, zawiera on wiele różnic czy nowych metryk. Czy nie prościej byłoby to ujednolicić do jednego dashboardu i mieć „wszystko w jednym miejscu”? 
Czy jako osoba odpowiedzialna za efekty prowadzonych działań posiadasz dostęp do danych w trybie rzeczywistym, abyś naprawdę mógł szybko reagować na wszelkie zmiany w Internecie? Jeśli nie, to chciałbym przedstawić Ci rozwiązania, które w moim przekonaniu istotnie ułatwią Ci podejmowanie strategicznych decyzji opartych na danych. Moje rozważania przedstawię na przykładzie sklepu internetowego, ponieważ najłatwiej jest wskazać w nim cele. 

Z jakich narzędzi będziemy korzystać

Narzędzia, z których będziemy korzystać i jakie dane z nich pobierzemy o konwersjach: 

  • Data Studio – to właśnie dzięki narzędziu Google będziemy w stanie w łatwy sposób zebrać wszystkie potrzebne dane i wyświetlić je w przejrzysty, czytelny i zrozumiały sposób. 
  • Google Analytics – tego narzędzia nikomu nie trzeba przedstawiać. Wykorzystamy je, aby wszelkie konwersje były atrybuowane w ten sam sposób. Każde narzędzie do zakupu reklam ma swój sposób liczenia konwersji, dlatego potrzebujemy narzędzia, które nada im jednolitą atrybucję. Oczywiście możemy skorzystać z innego narzędzia, jak Piwik, Omniture (Adobe Analytics) czy YandexMetrica, jednak ze względu na popularność i łatwą integrację posłużymy się dobrze znanym i lubianym Google Analyticsem. 
  • Google Ads – platforma do zakupu reklam w wyszukiwarce Google, YouTube oraz sieci partnerskiej Google. 
  • Facebook Ads – platforma do zakupu reklam w serwisie Facebook i Instagram. 

Oczywiście lista narzędzi, z których możemy pobierać dane, jest znacznie dłuższa. Jednak na potrzeby artykułu ograniczyłem się do dwóch najczęściej wykorzystywanych, czyli Google Ads i Facebook Ads. 

Słownik pojęć: 

  1. KPI (Key Performance Indicators) – czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Określaj cele, od ogólnych po szczegółowe, jakie chcesz osiągnąć, aby odnieść spodziewany efekt. Trzymanie się tych założeń pomaga realizować cele biznesowe. 
  2. ROI (Return on Investment) – czyli zwrot z inwestycji. Jest kluczowym wskaźnikiem. Mówi nam, czy prowadzone przez nas działania są opłacalne dla naszej firmy. 
  3. ROAS (Return on Advertising Spend) – czyli zwrot wydatków reklamowych. Podobny jak w przypadku ROI – jednak tutaj mówimy, czy każda złotówka wydana na reklamę w danym źródle przynosi zyski.

Przemyślmy sobie zatem, z jakich narzędzi chcemy pobierać dane. Ja wybrałem tutaj trzy najczęściej występujące platformy: 

  • Facebook Ads, 
  • Google Ads,
  • Google Analytics. 
Rys. 1. Raport ogólny: użytkownicy + Sesje

Pierwsze dwa systemy są odpowiedzialne za reklamy i pozwolą nam na pokazanie liczby wyświetleń i klików. Trzeci system pozwoli nam natomiast pokazać, ilu użytkowników i sesji wygenerowały poszczególne działania oraz przypisze im atrybucje. Ostatnim krokiem będzie zagregowanie tych danych w Data Studio, aby jeszcze lepiej zrozumieć użytkownika. 
Przyjrzyjmy się bliżej rysunkowi 2. Na samej górze widzimy, że jest to raport ogólny. Umożliwia porównanie naszej strony w analogicznym okresie. W górnej środkowej części widzimy kanał pozyskania. Wybierając ruch płatny z FB Ads lub Google Ads, dodatkowo otrzymamy informacje o liczbie wyświetleń. Kolejnym, a zarazem ostatnim mechanizmem w górnej belce jest wybór okresu, który nas interesuje. 
Poniżej na wykresie widzimy trzy kolumny. Pierwsza mówi nam o tym, jak głęboko w naszej witrynie znalazł się użytkownik. Środkowa informuje nas o liczbie użytkowników na stronie, a ostatnia – ile osób opuściło naszą stronę na każdym z etapów. 
Taka nieskomplikowana analiza w prosty, lecz wymowny sposób ujawnia miejsca, w których powinniśmy...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "E-commerce Polska"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy