Odsetek Polaków robiących zakupy w sieci wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o 4 p.p. – tak wynika z najnowszego badania „E-commerce w Polsce 2021” (w porównaniu do tego samego badania z 2020 r.). Raport przygotowany przez Gemius wskazuje, że wzrost odsetka kupujących może wiązać się z pandemią COVID-19 i towarzyszącymi jej ograniczeniami w handlu tradycyjnym. 30% e-konsumentów kupuje w sieci więcej produktów, a 33% robi zakupy przez internet częściej. Dla 13% badanych online stał się kanałem pierwszego wyboru przy poszukiwaniu różnych produktów.
Wzrostowi zainteresowania e-zakupami towarzyszy rosnący udział płatności elektronicznych. Według analiz rynkowych PwC, w latach 2020-2025 globalny wolumen płatności bezgotówkowych ma wzrosnąć o ponad 80%.
– Powszechność płatności elektronicznych w sklepach internetowych determinuje ich właścicieli do zapewnienia formy płatności online swoim klientom. Konsument przyzwyczajony do płatności online naturalnie skorzysta z oferty tego sklepu internetowego, który taką formę zapewni. Płatność online to obecnie nie tylko korzyść dla e-sklepu, ale wręcz konieczność w świecie e-commerce. Dodatkową przewagą dla sprzedawcy jest wybór takiego operatora płatności, który jest rozpoznawalny na rynku przez konsumenta. To sprawia, że konsument nabiera zaufania do sklepu i chętniej złoży zamówienie. Jest to również sposób na szybszą realizację zamówienia przez klienta, a szybsza realizacja zamówienia to szybszy termin dostawy, co finalnie wpływa na jego zadowolenie. Z perspektywy sprzedawcy jest to również szybszy proces zamówienia, dokończenie formalności opłaty i przejście do dalszej realizacji zamówienia – zauważa Karolina Trela, product manager e-commerce, Comarch.
Prosto i szybko
Nic dziwnego, że instrumenty płatnicze umożliwiające zakupy w internecie rozwijają się niezwykle dynamicznie i co rusz słychać o nowych systemach płatniczych, o nowych sposobach płatności, o nowych dostawcach usług.
Do najpopularniejszych sposobów płatności w sklepach internetowych należą:
Płatność online kartą
Żeby zapłacić, trzeba na stronie sklepu wybrać daną metodę i wpisać wymagane dane: imię i nazwisko, numer karty, datę ważności, kod zabezpieczający CVV/CVC. Kolejnym krokiem jest autoryzacja płatności.
Przelew online
Należy zalogować się na stronę banku lub w aplikacji bankowej i wypełnić formularz przelewu, podając numer rachunku odbiorcy, jego dane, tytuł przelewu i kwotę.
E-przelew
Takie transakcje są obsługiwane przez zewnętrznych dostawców, np. Dotpay, PayU, eCard. Na stronie sklepu, przechodząc do formy płatności, wskazujemy nasz bank i jesteśmy przekierowywani na jego stronę. Logując się, widzimy już wypełniony formularz i należy dokonać autoryzacji.
Portfel wirtualny
Trzeba założyć konto użytkownika na stronie usługodawcy np. PayPal i połączyć je z rachunkiem lub podpiąć do niego kartę płatniczą. Płacąc w tej sposób, nie trzeba logować się na stronę banku ani wpisywać danych karty. Wystarczy zalogować się na konto i zlecić transakcję.
BLIK
Należy zainstalować w telefonie aplikację swojego banku. W niej zostanie wygenerowany kod, który trzeba wpisać na stronie sklepu internetowego i zatwierdzić transakcję.
Łatwo i bezpiecznie
Łatwy i bezpieczny – taki powinien być proces płatności podczas zakupów online. Co to oznacza w codziennej praktyce? Kupujący online jednoznacznie preferują możliwość płacenia za zakupy za pomocą szybkiego serwisu płatności – informuje raport przygotowany przez Gemius. Tę opcję wskazało 70% kupujących. Na drugim miejscu są płatności mobilne, np. BLIK (48%), a dalej przelew tradycyjny (42%) oraz płatność kartą (41%). Najmniej popularne i najrzadziej wymieniane przez ankietowane osoby są płatności mobilne za pośrednictwem SMS-ów, kodów QR oraz płatności z odroczonym terminem.
Trendy te potwierdzają wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Tpay przez SW Research. Aż 80% deklaruje, że kupując przez internet, wybiera płatności natychmiastowe. Wśród wszystkich możliwych form płatności, przez polskich e-konsumentów preferowany na pierwszym miejscu jest BLIK (71%), a na drugim – karta (36%).
Systematycznie wzrasta liczba transakcji realizowanych za pomocą tzw. innych płatności bezgotówkowych. W pierwszym kwartale 2021 r. Polacy dokonali 105 mln płatności mobilnych za pomocą takich aplikacji, jak Apple, Garmin czy Google Pay, czyli niemal dwa razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – podaje portal cashless.pl.
Płatności jednym kliknięciem za pomocą Apple Pay to brak konieczności każdorazowego uzupełniania danych karty. Ta metoda płacenia wykorzystuje numer przypisany konkretnemu urządzeniu i unikalny kod transakcji. Dzięki temu numer karty nigdy nie jest przechowywany ani na urządzeniu, ani na serwerach Apple.
Google Pay umożliwia płatności na całym świecie. Użytkownicy kart dokonają płatności za zakupy online z dowolnej przeglądarki po zalogowaniu do swojego konta Google. Do skorzystania z Google Pay wystarczy dodać kartę bezpośrednio w aplikacji Google Pay, wpisując jej dane, a następnie potwierdzić aktywację karty w Google Pay kodem weryfikacyjnym otrzymanym w wiadomości SMS.
Zmiany w upodobaniach konsumentów pokazują, że Polacy są otwarci na nowości i udogodnienia w procesie płatności, wykazując coraz większe zainteresowanie m.in. portfelami elektronicznymi czy urządzeniami typu wearables. Firma International Data Corp. (IDC) podaje, że tylko w pierwszej połowie tego roku sprzedano na świecie ok. 35,3 mln ubieralnych urządzeń płatniczych. To o 34% więcej niż rok wcześniej. Wśród wearable payments prym wiodą smartwatche – stanowiły ok. 70% wszystkich urządzeń tego typu. Użytkownicy widzą potencjał w urządzeniach ubieralnych – 72% badanych przez Grand View Research określiło, że to przyszłość zakupów. Choć większość smartwatchów pozwala obecnie jedynie na płatności zbliżeniowe, Apple prowadzi już działania prowadzące do ich udziału w płatnościach internetowych. Za pomocą Apple Pay i smartwatcha można płacić w internecie w przeglądarce Safari lub w aplikacjach, jeśli usługa Apple Pay jest dostępna jako opcja płatności.
Innym popularnym trendem, który zdobywa uznanie coraz szerszej grupy konsumentów, są zakupy w mediach społecznościowych. Social commerce to jeden z tych trendów, które z pewnością będą się umacniać na rynku w najbliższym czasie. Zakupy za pośrednictwem live streamingów czy chatbotów są szybsze i łatwiejsze dla konsumentów, a dla sprzedawców to kanały umożliwiające dotarcie do bardzo konkretnej grupy odbiorców. Rozwijają się także social payments, czyli płatności społecznościowe proponujące płatność Blikiem w Messengerze.
Popularność zyskują też płatności odroczone. Niemal 60% Polaków zna już tego typu formę rozliczeń, a 30% chciałoby z niej korzystać. Zarówno w sklepach online, jak i stacjonarnych BNPL (Buy Now Pay Later) regularnie płaci co dziesiąty Polak – wynika z badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.
Operator ma znaczenie
– Dla sprzedawcy bardzo ważny jest wybór operatora, który naturalnie będzie wzbudzał zaufanie klienta. Rozpoznawalna marka na rynku płatności online i jej obecność na różnych platformach e-commerce sprawiają, że klient mógł się z nią spotkać w przeszłości, być może nawet płacić za jej pośrednictwem za zakupy. Tym samym miał szansę doświadczyć płatności online w praktyce. Podczas wizyty w kolejnym e-Sklepie podczas składania zamówienia będzie to jego naturalny wybór zapłaty. Dodatkowo operator płatności online oprócz rozpoznawalności musi zapewnić prostotę procesu płatności za zamówienie. To również przekłada się na pozytywne doświadczenia klienta, a tym samym buduje zaufanie wobec operatora płatności online i e-Sklepu, który tę usługę oferuje” – przekonuje Karolina Trela.
Te słowa znajdują potwierdzenie w sondażach. Prosty sposób płatności ma znaczący wpływ na ocenę procesu zakupowego online oraz wybór konkretnego e-sklepu dla 20% Polaków – wynika z badania E-commerce w Polsce w 2021, przeprowadzonego przez Gemius. Dodatkowo według wyników badania przeprowadzonego na zlecenie Tpay przez SW Research, operator płatności jest ważny dla 67% Polaków robiących zakupy online. Dla 39% respondentów preferowana obecność operatora przy metodzie płatności wiąże się z bezpieczeństwem transakcji.
Płatność za zakupy to newralgiczny punkt całego procesu zakupowego. Dzisiejsi e-konsumenci są coraz bardziej wymagający – kupują w sklepach, które oferują najniższe ceny, szeroki asortyment i różnorodne opcje dostawy, ale także zwracają uwagę na wygodne metody płatności. Płatności elektroniczne są już takim samym standardem w internecie jak płatność kartami w tradycyjnych sklepach. Kupujący coraz chętniej wybierają i wymagają od sklepów udostępnienia płatności online, ponieważ jest to dla nich duży komfort. Zarówno kupujący, jak i sprzedający otrzymuje potwierdzenie wykonania transakcji i ma pewność, że wszystko przebiegło pomyślnie. Sprzedający, mając taką informację, wie, że środki są już na jego koncie i od razu może wysłać towar.
Podczas zakupów w sieci istotna jest dostępność różnych form płatności, na które wskazała ponad połowa respondentów (53%) ankiety Gemiusa. Dywersyfikacja metod płatności wpływa również na wiarygodność e-sklepu – tak uważa 22% internautów. Ważne jest także bezpieczeństwo podczas transakcji – w obawie o ten aspekt aż 18% Polaków deklaruje, że nie robi zakupów online, a zapewnienie bezpieczeństwa płatności przekonałoby do zmiany decyzji 19% badanych.
Dlatego każdy sprzedawca internetowy powinien starać się zapewnić swoim klientom możliwie jak najszerszy wachlarz sposobów płatności.
– Co z perspektywy sprzedawcy jest ważne podczas wyboru operatora płatności? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na warunki współpracy. Należy tutaj sprawdzić wysokość prowizji za transakcje oraz to, czy prowizja jest zależna od metody płatności (przykładowo: inna prowizja może być za płatności BLIK, a inna za płatności kartą). Warto sprawdzić, czy operacje takie jak zwroty lub przelewy w obcych walutach również są dodatkowo płatne. Dla sprzedawcy ważne również będzie to, czy za proces prowadzenia konta na portalu płatności online jest pobierana opłata. Nie mniej istotną kwestią dla sprzedawców planujących prowadzić sprzedaż zagraniczną jest sprawdzenie, w jakich walutach operator obsługuje płatności. Ponadto istotną kwestią jest, jakie metody płatności oferuje dany operator, przykładowo: BLIK, przelew bankowy, płatność kartą, płatność odroczona – wylicza Karolina Trela.
Sklep, w którym istnieje możliwość zapłacenia wieloma systemami płatniczymi, postrzegany jest jako bardziej wiarygodny oraz nowoczesny, a to przekłada się na większą liczbę zrealizowanych zamówień.
Jednak żeby realizować zamówienia, niezbędne są rozwiązania technologiczne. Ważna dla przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż towarów lub usług przez internet powinna być użyteczność systemu płatności i łatwość korzystania z niego.
– Z perspektywy sprzedawcy, który korzysta z usługi sklepu internetowego, niezaprzeczalnie istotną rzeczą jest łatwość integracji z operatorem płatności online. Warto zwrócić uwagę na to, czy sklep internetowy ma wbudowaną integrację z interesującymi nas operatorami płatności. Przykładem takiego rozwiązania może być Comarch e-Sklep, który posiada integrację z wieloma popularnymi operatorami, a wbudowana integracja polega na wprowadzeniu danych identyfikacyjnych, które sprzedawca otrzymuje od operatora płatności. To wystarczy, aby zintegrować się z płatnością online i udostępnić wybraną metodę klientom e-Sklepu. Integracje są wspierane przez dostawcę oprogramowania, zatem to dostawca dba o aktualizację integracji, jej utrzymanie, a także bezpieczeństwo – przekonuje Karolina Trela.
Pewnie jak w banku
Internauci chcą wygodnie kupować oraz bezpiecznie i łatwo płacić. Korzystanie z płatności elektronicznych podczas zakupów w internecie jest równie bezpieczne jak korzystanie z bankowości internetowej. Instytucje płatnicze pośredniczące w opłacaniu transakcji bardzo często są nadzorowane przez te same instytucje, które kontrolują także banki.
Bezpieczeństwo transakcji zapewniają również uregulowania prawne (jak np. dyrektywy Parlamentu Europejskiego Payment Services Directive (PSD, PSD2) czy polska ustawa o usługach płatniczych). Ważne w kontekście bezpieczeństwa są również międzynarodowe certyfikaty, takie jak światowy standard (PCI DSS) ustalony przez organizacje płatnicze (m.in. Visa, Mastercard) w celu ochrony danych osobowych posiadaczy kart oraz danych o samych instrumentach płatniczych.
Konsumenci dokonujący transakcji w internecie są coraz bardziej świadomi i wymagający. Chcą otrzymać produkty lub usługi tu i teraz, korzystać z szerokiego wachlarza sposobów płatności, najlepiej w połączeniu z szybkimi metodami dostawy. Ważne jest, aby instrumenty płatnicze były dostosowane nie tylko do potrzeb konsumentów, ale także dla przedsiębiorców. Intuicyjne i bezpieczne płatności są niezbędne w odczuwaniu pozytywnych doświadczeń zakupowych przez kupujących, jak i w rozwoju e-biznesu.