Jakiś czas temu, duże sklepy odzieżowe zauważyły ten zaniedbany element obsługi klienta w e-commerce i poważnie podeszły do modyfikacji swoich opakowań wysyłkowych. Usprawniły je do tego stopnia, że zwykły karton do pakowania zastąpiły całkiem sprawnym i funkcjonalnym produktem marketingowym, który bynajmniej nie brał swojej siły z wielokolorowego nadruku. Klient tych sklepów otrzymał idealne opakowanie wysyłkowe, otwierane jednym ruchem ręki, a w przypadku zwrotu ponownie można było je wykorzystać, bez konieczności obklejania taśmą. Wygodne w użyciu, estetycznie i spójnie z modą na eko. Tak wyglądało i nadal wygląda opakowanie wysyłkowe tych sklepów. Wiec jeśli tak funkcjonalne opakowanie zostało zauważone i docenione przez Klientów sklepów odzieżowych czy nie powinny zasługiwać na nie inne, równie wyjątkowe produkty sprzedawane w sieci?
W większości pakowanych i wysyłanych produktów nie przykłada się wagi do opakowania wysyłkowego. Nie dba o estetykę, nie wspominając o jakiejkolwiek wygodzie. Opakowanie wysyłkowe ma być maksymalnie ekonomiczne, przetrwać podróż do Klienta i to całe jego zadanie. Szczególnie teraz, gdy w zawrotny tempie drożeją prawie wszystkie surowce, w tym papier, to opakowanie najszybciej traci na swoim znaczeniu.
Czym charakteryzują się nowoczesne opakowanie wysyłkowe:
„I już zapakowane”
Gdy nasza strefa pakowania nie obfituje jeszcze we wszelkiego rodzaju kartoniarki czy sklejarki do kartonów, które całą robotę związaną z ich składaniem i zamykaniem wykonują za nas, naszym głównym orężem w szybkości procesu pakowania jest konstrukcja samego opakowania. Odpowiednio dobrane, pod kątem konstrukcji i metody zamykania pudełko fasonowe, potrafi nawet trzy-krotnie skrócić proces ręcznego pakowania. Pudełka fasonowe z automatycznym dnem składa się i przygotowuje do pakowania w dosłownie w 2 sekundy. Podwójne dno takiej konstrukcji zwiększa bezpieczeństwo, zarówno przed uszkodzeniami jak i przy próbie wydostania z niego drobnych elementów. Kolejnym, przydatnym elementem takiego pudełka tekturowego może być jego regulowana wysokość. Rozwiązanie dla tych, u których wysyłany asortyment pozwala na stosowanie jednego wymiaru podstawy opakowania. Zmiana wysokości, odbywa się przez naderwanie perforowanych narożników kartonu do oczekiwanej wysokości, ograniczonej bigą. Dzięki tej, dodatkowej opcji można go dostosować do wielkości pakowanego produktu, a tym samym ograniczyć ilość użytego wypełniacza. Dodajmy jeszcze bezpieczną, krawędź tektury falistej tworzącej karton, która zapobiega przecięciom skóry, przez ostre jej brzegi. Wbrew pozorom nie taka rzadka sytuacja. Najczęściej zdarza się pakującym, którzy nie używają rękawiczek roboczych lub Klientom, podczas próby rozłożenia opakowania do utylizacji.
Efektem końcowym jest szybko uformowany, nowoczesny karton fasonowy, gotowy do pakowania bez zużycia 1 cm taśmy, dodatkowo z możliwością regulacji wysokości.
„Owińcie ją jeszcze taśmą, tak dla bezpieczeństwa”
Spokojnie można przyjąć, że za zamknięcie 80% polskich paczek kurierskich odpowiada wszelkiego rodzaju taśma. Wykonana z surowców ekologicznych jak papier i tych zdecydowanie mniej jak folie, z klejem solventowym lub na bazie kauczuków. Taśmy różnie reagują swoją przyczepnością na powierzchnie papierów, z których zbudowany jest karton. Inną siłę osiąga się na papierach makulaturowych szarych i białych, inną na papierach typu Kraft, a jeszcze inną na papierach powlekanych, używanych pod druki wielokolorowe. Uzyskanie solidnego i optymalnego zaklejenia kartonu do wysyłki wymaga testów i czasu. Chyba, że na starcie wybieramy najlepsze, ale i najdroższe taśmy lub wielokrotnie owijamy paczkę licząc, że przecież 3 warstwy naraz się nie odkleją. Doliczmy do tego zdecydowanie dłuższy czas pakowania, ładowanie aplikatorów i same ich koszty.
Funkcjonalny i nowoczesny karton wysyłkowy nie wykorzystuje taśm, nie potrzebuje ich do solidnego i trwałego zamknięcia. Ma wbudowany pasek zaklejający, wykorzystujący klej termotopliwy HMPSA (Hot Melt Pressure Sensitive Adhesives). Klej taki składa się z termoplastycznych mieszanin polimerów, które nakładane są w stanie stopionym na opakowanie. Podczas chłodzenia tworzą na nim silnie klejące i wytrzymałe czasowo spoiwo, które zakrywa się foliowym, np. białym paskiem ochronnym. Po jego odklejeniu i przyłożeniu do powierzchni tektury tworzy natychmiastowe, silne połączenie zamykające pudełko fasonowe. Jest ono na tyle mocne, że każda próba odklejenia pokrywy opakowania kończy się rozerwaniem warstwy papieru, niezależnie od jego typu. Sam klej jest odporny zarówno na wysokie jak i niskie temperatury, które można doświadczyć w paczkomatach oraz w przestrzeniach ładunkowych furgonetek kurierskich.
„Poproszę o nóż, chciałbym otworzyć moją paczkę !”
Nowoczesne opakowanie wysyłkowe daje możliwość szybkiego i łatwego otwarcia przez Twojego Klienta, gdziekolwiek się znajduje. Unboxing z takim opakowaniem wchodzi w nowy wymiar, gdzie rozpakowanie wyczekiwanej przesyłki i emocje z tym związane mogą mieć miejsce praktycznie wszędzie: w aucie pod paczkomatem, na ławce w parku czy w kawiarni pijąc ulubioną kawę i zajadając sernik. Wbudowane w opakowania fasonowe taśmy zrywające czy zippery wykrojnikowe zdecydowanie ułatwiają otwarcie paczki. Wpływają również na większą ochronę produktu w środku. Nie rzadko próby przebicia się przez dziesiątki metrów taśmy użytej na naszą paczkę, wymagają sięgnięcia po ostre narzędzie, a to może skończyć się uszkodzeniem produktu. Nie każdy produkt w środku ma swoje drugie opakowanie produktowe, które dodatkowo je chroni.
„I co mam teraz z tym zrobić ?”
Paczka odpakowana, czas posprzątać to co po niej zostało. Wystarczy tylko rozłożyć opakowanie i wrzucić je do niebieskiego worka lub pojemnika do segregacji. Z pozoru tą prostą czynność może nam skomplikować kolejny raz taśma, której duże ilości na opakowaniu potrafią utrudnić jego szybkie rozłożenie. Ponownie sięgamy wiec po ostre narzędzie aby sobie to ułatwić. Dla osób starannie segregujących, dochodzi również kwestia oddzielenia foliowej taśmy od tekturowego pudełka, które jest surowcem recyklingowym i któremu przyklejona taśma nie pomaga w procesie produkcji papieru, pozyskiwanego z naszej domowej makulatury.
Przyjazne opakowanie zarówno dla Klienta jak i środowiska to takie, które jest również proste w utylizacji. Łatwość jego złożenia podczas procesu pakowania to również łatwość jego rozłożenia. Dodatkowo brak taśmy zamyka jakiekolwiek dylematy czy powinno się ją zrywać, czy nie, przy segregacji odpadu papierowego.
„Przecież to tylko opakowanie”
Coraz trudniej znaleźć jakiś aspekt, który mógłby wyróżnić Twój sklep wśród licznej konkurencji, która z roku na rok rozrasta się coraz szybciej. Szczególnie nowym, małym sklepom rywalizacja na ceny czy na efektowną reklamę z istniejącymi od lat w sieci gigantami jest niczym walka Dawida z Goliatem. Konsekwentne budowanie relacji z Klientem, oparte na drobnych, nietuzinkowych elementach, które uszlachetniają proces sprzedaży i które powodują miłe zaskoczenia nie muszą generować dużych funduszy. Rywalizacja o Klienta zależy coraz częściej od tych właśnie, drobnych elementów, które może wcześniej nie miały znaczenia, ale teraz mogą przyczyniać się do kolejnych zakupów w Twoim sklepie. Estetyczne zapakowanie produktu to jedno, bo przywołuje pozytywne emocje związane z otrzymywaniem prezentu. Dodajmy do tego wygodę i funkcjonalność, a otrzymamy właśnie nowoczesne opakowanie wysyłkowe, które podkreśli zarówno wyjątkowość produktu ale i starania sklepu który go wysłał.
Wygoda użytkowania i estetyka, to cały przepis na nowoczesne opakowanie wysyłkowe. Wiec może to nie tylko opakowanie, ale aż opakowanie?