Brak wyników

Inne

9 lipca 2019

Polski rynek e-commerce rośnie o ponad 18% rocznie i rozwija się najbardziej dynamicznie w Europie

0 197

Wartość rynku e-commerce w Polsce przekracza magiczną barierę 51 mld PLN, a z zakupów internetowych w najróżniejszej formie korzysta 28 mln Polaków - czytamy w raporcie Jak ugryźć e-commerce w magazynie firmy Cushman & Wakefield.

Zakupy można robić już nie tylko przez stronę internetową, aplikację na smartfon, lecz również za pośrednictwem mediów społecznościowych. Każdego dnia w naszym kraju powstaje średnio 21 sklepów internetowych, a ich całkowita liczba sięga już ponad 30 tys., co stanowi wzrost o ponad 6% r/r. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy polski rynek sprzedaży internetowej wzrósł o 1,8 tys. nowych podmiotów. Skala zakupów przez Internet jest na tyle duża, że jedna z czołowych firm kurierskich w „najgorętszym” dniu w roku obsługuje nawet milion paczek. Polska stała się międzynarodowym hubem logistycznym, w którym procesowane są zamówienia i zwroty dla największych europejskich platform i sklepów internetowych. Jeśli dodamy do tego atrakcyjny kosztowo rynek pracy i – w porównaniu do średniej europejskiej – ciągle stosunkowo niewielki udział kanału internetowego w handlu detalicznym, nie ulega wątpliwości, że e-commerce w Polsce będzie się
nadal prężnie rozwijał. W efekcie będzie miał coraz większy wpływ na krajobraz magazynowy w naszym kraju, a także na wzrost popytu na powierzchnię logistyczną i zwiększenie wymagań w stosunku do specyfikacji technicznych budynków, ich wyposażenia oraz automatyzacji.

Dynamika branży e-commerce w Polsce

Polski rynek e-commerce jest niezwykle dynamiczny. Rok 2018 zakończył się wynikiem powyżej 50 mld PLN, co jeszcze kilka lat temu wydawało się odległą i niemożliwą do osiągnięcia granicą. Według specjalistów zajmujących się rynkiem e-commerce ten trend wzrostowy raczej się nie zmieni, a w ciągu najbliższych kilku lat wartość polskiego rynku e-commerce może osiągnąć nawet 80 mld PLN. Prognoza ta ma związek ze wskaźnikiem udziału internetowego kanału sprzedaży w całości handlu detalicznego w Polsce. W porównaniu do innych krajów Europy Zachodniej czy też średniej osiąganej w Unii Europejskiej, w Polsce jest on jeszcze całkiem niski (4,3%). Ponadto, według Eurostatu, udział przedsiębiorstw sprzedających online wśród wszystkich firm z wyłączeniem sektora finansowego (zatrudniających 10 lub więcej pracowników) w 2017 roku w Polsce wyniósł jedynie 10%. Aby mieć pełny obraz sytuacji, poświęćmy jeszcze uwagę globalnym obrotom w handlu internetowym. Obecnie wynoszą one już 3 bln USD rocznie (statista.com), a według prognoz eMarketer w 2021 roku będzie to już 4,9 bln USD. Najszybciej rosnącym rynkiem będzie oczywiście rynek azjatycki, którego dynamika sięga prawie 30%. Aby zobrazować jego siłę, warto wspomnieć, że tylko w chiński Dzień Singla, który przypada na 11 listopada, odnotowano w Chinach zamówienia na prawie 31 mld USD (jest to tyle, ile zamówień składa się na polskim rynku e-commerce w ciągu ponad dwóch lat). Rośnie też grupa kupujących, których już teraz jest na świecie około 1,8 mld. Według prognoz statista.com, w 2021 roku będzie ich już 2,14 mld.

Kolejne lata przyniosą dalszy rozwój sprzedaży w modelu omnichannel, w którym to klient stawiany jest w centrum uwagi i ma możliwość dokonania zakupu w dowolnym czasie, dowolnym miejscu i na dowolnym urządzeniu. W związku z powyższym, na przestrzeni całego łańcucha sprzedaży rozwijać się będzie także kanał mobile. Sprzedawcy będą musieli dostosować się do potrzeb konsumenta, jego wymagań i tak dopasować model biznesowy, aby wprowadzone usprawnienia przekuć na przewagę konkurencyjną. Dotyczy to nie tylko sprzedaży, lecz również logistyki zwrotów, elastyczności i szybkości reakcji. Z tego powodu ewoluować będzie także rynek magazynowy, a funkcja magazynów będzie się stopniowo zmieniać.

Cały raport przeczytasz TUTAJ

 

Źródło: Cushman & Wakefield

Przypisy